6 matvaror jag alltid har hemma

 
Hej! Hoppas ni har en fin och lugn påsk allihopa! Det har jag i alla fall:)
 
Jag tänkte lista sex matvaror som jag inte kan klara mig utan. Eller egentligen är det lite fler som ni kommer märka, men några har fått bilda en grupp istället. Här kommer dom!
 
Nötter
Jag är så glad att jag upptäckte för några år sedan att jag kan äta dom flesta nötter, efter att ha trott att jag var allergisk hela livet. Men det verkar bara vara jord- och hasselnötter jag inte tål. Äter nötter jämt, speciellt som mellanmål då jag lätt får lågt blodsocker och blir hangry (harg?). 
 
Lime- eller citronjuice och äppelcidervinäger
Jag brukar ha något av dessa i mitt vatten när jag vill dricka något roligare till vardags. Förutom att det är gott, främjar det också matsmältningen och hjälper till att driva ut toxiner. Äppelcidervinäger kräver nästan ett eget inlägg, då jag också använder det som hårskölj efter dusch och som ansiktsvatten ibland. Det balanserar pH-värdet och motverkar inflammationer och acne. En riktig toppenprodukt helt enkelt!
 
Kryddor
Närmare bestämt dessa; kardemumma, vaniljpulver, kakao och kanel. Använder dom i gröt, smoothies, när jag bakar och ibland i kaffet. Alltid gott ju.
 
Ägg
Har man bara ägg hemma kan man alltid äta sig mätt, så är det ju bara. 
 
Banan
Utan banan, inget liv som jag brukar säga! Nä, kanske jag inte gör, men är alltid en lifesaver när man börjar bli hungrig innan man hunnit laga mat. Är ju också typ den enda frukt som funkar direkt mot hunger tycker jag.
 
iKaffe och lantmjölk
Jag försöker ju äta mer vegansk och då tycker jag iKaffe är den godaste plantbaserade drycken. Är rätt fet och innehåller inte en massa konstigheter. I te har jag bara den numer, men till kaffe blandar jag med lantmjölk då jag vill ha mycket mjölk och jag tycker det smakar för mycket havre annars. Lantmjölk har högre fetthalt vilket jag gillar men den är inte heller homogeniserad. Homogenisering innebär att mjölkens fett finfördelas så att det blir samma fetthalt i hela mjölken. Men det gör tyvärr också att fettet blir svårare att ta upp för kroppen och att en del av näringen försvinner. Lantmjölk håller också så himla länge i kylskåpet. 
 
Och här en ny mandelmjölk jag hittat! Jag sökte ju förut efter en plantbaserad mjölk som ersättare till iKaffe ibland, speciellt till havregrynsgröt. Den här är toppen! Från Ecomil och är ekologisk och innehåller bara vatten, mandel, tapiokastärkelse och mandelarom och inte en massa andra konstigheter. Och en förpackning med en mandel i solglasögon och blomsterkrans kan ju inte vara fel:) 
 
Det var mina toppvaror! Vad måste ni alltid ha hemma?
8 kommentarer publicerat i Tips, Vardag;
Taggar: Mandelmjölk, ekologiskt, matvaror, ohomogeniserad mjölk, veganskt
#1 - - Ellen:

Åh bra grejer att ha hemma, älskar verkligen iKaffe! Är dock inte så förtjust i mandeldryck..

Svar: Ja verkligen min favorit också! Tur att det finns några att välja mellan😊
Johanna

#2 - - Iza Palm:

Åh. Kan sakna lite att jag inte har samma tillgång till ägg som när jag jobbade på en äggfabrik. Vi fick ta hem 30 ägg / månad och tog vi mer så kostade det 30 kr/bricka. Man fick alltid hem 30 fina ekologiska ägg då. <3 Nu måste jag ju köpa, så det blir inte samma sak liksom..! Men överväger att lägga in det i en matbudget, och äta mer ägg. Det är bra för mycket saker!

Svar: Åh ja det måste ha varit trevligt😊 Är ju verkligen ett sånt använtbart livsmedel måste man ju säga!
Johanna

#3 - - SKRIVDIVAN:

Hihi kul lista! För mig är det Bregott och citrusfrukter som tillhör det heliga sortimentet ;) Och numera lär det bli kaffekapslar och mjölk också eftersom jag inhandlat en kaffemaskin.

Svar: Aha! Ja kaffe har jag ju alltid hemma också förstås😊
Johanna

#4 - - Iza Palm:

Sv: Verkligen! Men får sponsra de norrländska mejerierna nu xD

#5 - - Tilda Barkselius:

Har också alltid nötter och bananer hemma :)

Svar: Ja! Bästa snacksen😊
Johanna

#6 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Åh så kul att få se! Kanel och ägg är två saker jag inte kan leva utan ;)

Svar: Vad kul att höra☺️ Ja alltid gott!
Johanna

#7 - - Katta:

Citrusfrukter, kanel och bananer finns alltid hemma hos mig med! Kan tipsa om ingefära också (göra eget ingefärste). Det är väldigt gott och bra för magen :)

Svar: Aha, det är färsk ingefära då eller? Vill ha allt som är bra för magen just nu😉
Johanna

#8 - - yogapassion.blogg.se:

Ja precis. Du köper bara en bit ingefära i affären, skär några skivor och lägger i en liten kastrull med vatten. Låt det småkoka ett tag och sen stå och dra lite med lock. Sen är det klart :)

Svar: Åh det måste jag prova. Tack för tips!🙏
Johanna