Jag är en Influencer of Sweden

 
Jag hade faktiskt funderat länge på att börja blogga innan jag startade En sällsam blogg den 1 januari i år. Jag har själv läst bloggar väldigt länge, nästan ända från dom började dyka upp i Sverige och har alltid gillat konceptet med att följa någon annans liv ur deras perspektiv. Nu när jag tänker efter är det faktiskt främst såna program jag ser på tv (och Youtube!) också, alltså reality-tv och livsstilsprogram. Det är helt enkelt himla spännande att få ta del av andras liv, tankar, jobb, vanor eller relationer. Jag vet inte, det är liksom skönt att få se att man inte är ensam om saker, eller att få andra infallsvinklar och perspektiv på sånt som jag själv brottas med i mitt liv. Ja, jag behöver kanske inte förklara tjusningen med bloggar för er som läser här, ni gillar det ju uppenbarligen också:)
 
Då jag har en kandidatexamen i miljövetenskap men inte jobbar inom miljöområdet just nu, visste jag att jag ville skriva en personlig blogg om hur jag tänker kring att vara miljövänlig i min vardag. Då jag just nu går igenom en utmattningsperiod och har flera års erfarenhet av psykisk ohälsa, kändes det rätt självklart att skriva om det också. Jag känner även att det är viktigt att sprida dessa historier, då det tyvärr fortfarande finns ett stigma kring psykiska sjukdomar idag. Jag gillar själv att läsa om människors erfarenhet av detta, då man känner sig mindre ensam i sin kamp och tycker också att jag fått många bra råd om hur man kan må bättre som jag kanske inte visste om. Så om jag kan hjälpa någon genom min resa så blir jag bara glad!
 
Det som verkligen fick mig att ta steget att faktiskt till slut starta en blogg, var när jag fick höra talas om Influencers Of Sweden. Det är branschorganisation för influensers (alltså personer som ägnar sig åt olika former av social media) som främst är till för att sprida kunskap och informera om rättigheter och skyldigheter i branschen. Det är framför allt en organisation för medlemmarna, som ett slags fackförbund, dit man kan vända sig om man undrar hur man ska ställa sig i olika frågor kring tex ens bloggande. Dom har också en jättebra hemsida, full med info om allt möjligt som man kan tänkas undra. Tex vilken dator som är bäst för bloggande, vad man kan tänka på som nystartad blogg eller hur en förhandlar vid samarbeten med företag.
 
Jag blev medlem nästan direkt när jag började blogga, och det har hjälpt mig massor. Jag har gått en webbaserad kurs för nystartade bloggar där och funderar också på att gå deras grundkurs i foto. Som medlem får man också tillgång till deras Facebook-tråd, där medlemmarna kan hjälpa och tipsa varandra om olika saker. Man blir riktigt bloggpeppad helt enkelt! Grundaren Linda Hörnfeldt verkar vara en riktig eldsjäl som såg ett behov av mer kunskap om branschen. Hon har tom föreläst om detta i riksdagen. Så är du bloggare eller håller på med annan social media, gå in och kolla hemsidan!
 
Styrelsen för Influencers of Sweden; Linda Hörnfeldt, Underbaraclara och Sara Rönne.
3 kommentarer publicerat i Tips
Taggar: Influencers of sweden, bloggare, influencer, linda hörnfeldt, underbaraclara
#1 - - Tilda Barkselius:

Det låter ju onekligen himla bra!

Svar: Det är det verkligen! In och kolla😊
Johanna

#2 - - Bintan:

Åh låter intressant med den där kursen :-) Den ska jag kolla upp.

Svar: Ja gör det! Kolla hemsidan också, många bra tips😊
Johanna

#3 - - Max:

Är den där kursen fortfarande aktuell? Låter mycket spännande.

Svar: Yes, bara att gå in på hemsidan! https://influencersofsweden.se☺️
Johanna