Miljövänliga redskap i köket

Nu blir det lite diskbänksrealism här, hehe. Jag tänkte nämligen visa lite av vad som finns på min diskbänk!
När jag äntligen flyttade till min egen lägenhet i augusti, efter att ha bott i kollektiv i många år, var en av dom sakerna jag såg fram emot att få välja allt jag ville ha helt själv. Då kunde jag ju verkligen grotta in mig i olika miljöalternativ som nu finns på marknaden. Lite konstigt sak att se fram emot kanske men är man miljömupp så är man!
 
 
Så här ser det ut på min diskbänk. Himla svårt att fota snyggt men i alla fall. Jag köper dom flesta av mina disk-, städ- och tvättvaror från Bodystore, Jordklok och Lapland Eco på internet. Finns nu också på Bonusway! Om man vill köpa i en fysisk affär finns det en del på Life och nu också på vissa Åhléns, Coop och Ica.
 
Diskborsten har ni säkert sett förr, den är gjord av obehandlad bok och tagel och det går att byta ut huvudet när det är utslitet. Himla smart då det ju inte är något fel på skaftet. Eftersom den är rund är det svårt att skrapa med den om det är någon smuts som fastnat, så jag köpte en diskskrapa till det (den bruna saken med snöre på bilden.) Den är gjord av kokosnöt:) och funkar jättebra. För riktigt ingrodda grejer har jag en skurboll av vävd koppartråd istället för stålull. Hatar stålull! Det sticks ju så in i bängen. Skurbollen kan man också tvätta i tvättmaskin i en strumpa om den blivit riktigt smutsig. Har inte använt den så länge men den verkar hålla bra.
 
 
Här har jag också en grönsaksborste gjord av inoljat, värmebehandlat trä och svinborst samt en diskhoskrapa (eller vad det nu heter). Den har jag inte hittat något bra miljövänligare alternativ till, så kom gärna med tips om ni vet något! Men dom brukar ju hålla länge så det känns okej. Viktigt att dom har fin färg då, tycker jag.
Jag har också några disktrasor tillverkad av cellulosa och oblekt bomull, men ingen av dom var fotovänliga just nu:)
 
 
Jag har en bänkdiskmaskin (thank god), och i den använder jag tabletter från Sonett. Diskmedlet är från Ecover och allrengöringen från Lillys eco clean. Alla dessa produkter är biologiskt nedbrytbara och funkar fint tycker jag. Det enda märket jag hittills testat som jag inte tycker funkar är Attitude. Blev inte alls rent så köp inte det!
Allrengöringen använder jag till kök, badrum, handfat, badkar och utanpå toaletten. Gillar verkligen inte Ajax eller såna vanliga produkter, tycker dom luktar så mycket och det känns alltid som att jag förgifter mig själv lite också... Har hört många som kör med såpa vilket också verkar vara en hit.
På bilden har jag också med soppåsar från Biobag som är nedbrytbara och alltså funkar till kompost också.
 
Och det var allt från dagens eko!
 
#1 - - Bella:

Hoppas att du får en bra lördag, kram!

Svar: Tack och detsamma till dig!🎈
Johanna

#2 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Så kul att få se, och tusen tack för de mer miljövänliga produkterna! Ska absolut kika närmare på dem nästa gång jag måste fylla på städskåpet, just nu är jag nämligen en flitig Ajax-användare ;)

Svar: Vad kul, tack! Haha, man får ju använda vad man vill såklart men jag gillar dessa😊
Johanna

#3 - - Lina:

härlig blogg!

Svar: Tack så mycket☺️
Johanna