Hårvård

Jag ska testa lite ny hårvård! Gick till Gröna saxen i Stockholm, som är en ekologisk salong, för att få lite tips. Jag som mest handlar och hämtar information på internet tycker att det är så himla skönt att gå till någon och få lite personliga tips, känns som en riktig lyx. Kom hem med dom här provflaskorna:
 
 
(På min nymanglade vita duk som jag fått av farmor, känns nästan som att vara på restaurang att äta frukost hemma nu!) Produkterna är shampoot polkagris från La Cordier och balsamet Cajeput pure balance från Less is more. 
Jag har länge använt shampoo och balsam från Edge natural haircare och varit nöjd med det, men det är ju alltid roligt att testa lite nytt!
 
Jag har väldigt torrt hår eftersom det är lockigt, så det här ska vara riktiga fuktgivare. La Cordier har nog dom kortaste ingredienslistorna jag har sett på shampoon, titta bara här:
Renat vatten, sockertensid, xantangum, glycerol, D-pantenol, eterisk olja, grönmynta, eukalyptus och vaniljextrakt. 
Föredömligt tycker jag! Gillar också när man kan stötta mindre svenska företag. Den luktar faktiskt lite polkagris, men tur att det inte var det i i alla fall... Jag har ett annat shampoo av La cordier sen tidigare men tyckte det var alldeles för svagt för mitt hår då det fortfarande kändes fett efter tvätt. Sen när jag var sjukskriven på heltid testade jag att tvätta håret mer sällan och även att bara tvätta med vatten ibland. Det var ju ändå inga mer än mina närmaste som skulle se hur jag såg ut i barret:) 
Det gjorde faktiskt mitt hår mycket mer balanserat och mindre benäget att bli fett, så nu kan jag tvätta det med det här mildare shampoot. Det räcker också att tvätta det ca en gång per vecka istället för var tredje dag som jag gjorde innan. En väldigt trevlig utveckling. Skulle vilja prova att ha ett lite längre tvättuppehåll igen, men det får nog bli till nästa semester (var tog dom här veckorna vägen?). Nu ser jag fram emot att testa dessa produkter!
 
#1 - - Iza Palm:

Åh, häftigt. Jag använder inte shampoo eller balsam längre faktiskt, eller ja. Jag använder "såklart - garant" typ var 3e månad ibland. Annars kör jag med honungsvatten och tevatten. Mitt hår har nog aldrig mått så bra som med den typ av behandling. Det blir mer "fluff", än platt och slickat längs huvudet, vilket varit mitt problem. Färgar håret rött med henna, också pga mer naturligt och mer snällt mot håret! Mycket trevligt! Hoppas dessa produkter funkar bra! Det lät bra!

Svar: Åh vad roligt att höra! Det är ju mitt mål! Blir det mer rent med tevatten alltså? Jag körde bara med att varva kallt och varmt vatten när jag provade, men det kanske är bättre att ha något i.
Johanna

#2 - - Iza Palm:

http://www.nopoo.se/ - lite där jag hittade information om det från första början, finns lite bra grejer att hämta där :)
Jag är inte 100% säker på att det blir rent rent, men det funkar väldigt bra för just mig, därav man har ett typ "sista" naturligt shampoo för att ibland kanske "rensa ur", men inte alls ofta då.. :)

Svar: Tack, ska verkligen testa! Har inget behov av superrent hår, mitt verkar oftast bli så torrt då. Bara det ser bra ut och håller längre mellan tvätt är jag nöjd😊
Johanna