Heja Norge!

Den här nyheten är så fin att den nästan gjorde mig tårögd: Norge vill ge Finland ett berg i present på deras 100-årsdag. Titta gärna på klippet i länken, du kommer inte att ångra dig! Det är inte säkert att det går vägen än, det är tydligen svårt att flytta landsgränser, who knew! Jag håller tummarna.
 
Just nu verkar vi ha hamnat i någon slags backlash efter allt det goda arbetet som skett i framförallt Europa efter andra världskriget och nazismens fall. Människor har blivit mer rädda för olika folkgrupper, invandring har börjat diskuteras som något väldigt negativt och nationalism växer fram. Jag var inne på Marcus Birros blogg, blev ganska så mörkrädd och var tvungen att debattera lite. Jag möter tack och lov inte så mycket rasistiska åsikter i min vardag, därför tycker jag alltid att det är rätt läskigt att läsa om det. Faktum är ju ändå att ca 17% i Sverige hade röstat på SD om det var val idag, så det måste ju finnas fler av dessa åsikter än vad man kan tro.
 
Därför tycker jag att det är så fint att Norge som ett ställningstagande vill göra detta. Inte bara dela med sig av sitt land till andra människor utan faktiskt ge bort en del av det. Åh norrmän, ni kanske inte är så dumma trots allt:)
 
 
 
#1 - - Longevity - en blogg om hälsa:

<3

Svar: 😊
Johanna