Spandex i kläder, blä eller bra?



Jag skrev ju ett inlägg tidigare om en ny ekologisk tröja jag hade köpt och var missnöjd över att den hade elastan i sig. Bara någon dag efter det la en av mina favorit-Youtubers, My green closet, upp en video som handlar om precis det; Spandex is terrible, but you shouldn't avoid it.
 
I korthet handlar den om att elastan (även kallat spandex eller lykra), gör så att ett plagg drar ihop sig igen när det töjts ut. Så trots att det är ett rätt ruskigt material, gjort på plast och väldigt energikrävande att framställa, så gör det att plaggen håller sig snygga längre. För plagg som inte behöver hålla någon särskild form, tex en t-shirt, fungerar det då med endast bomull. Men för att behålla formen på ett plagg behövs något slags stretchmaterial som drar ihop det. Tex kan det annars få såna där utbuktningar på knän och armbågar som inte är så himla hett. Plagget slits då också fortare på dessa ställen.
 
Så att min nya tröja och bh innehåller lite elastan gör alltså att dom är snygga längre och kan alltså vara något att titta efter om man är orolig för att plagg ska tappa formen. Det bästa vore ju såklart om det fanns ett miljövänligare material med samma egenskaper, men än så länge verkar det tyvärr inte finnas något bra alternativ.
 
Så nu har jag lärt mig något nytt! Älskar människor som delar med sig av sina kunskaper:)
0 kommentarer publicerat i Klädesplagg, Tips;
Taggar: Slow fashion, ekologisk bomull, elastan, hållbarhet, my green closet