Therése Lindgren, du är så bra

Jag upptäckte Youtubern Therése Lindgren i somras, när jag var heltidssjukskriven och satt mycket ute i mina föräldrars hammock och läste och lyssnade på poddar. Hon var då med i Sinnesjukt och intervjuades i två program om hennes psykiska ohälsa.

Jag kommer ihåg att jag blev så fascinerad och tagen av hennes berättelse. Jag hade aldrig tidigare hört någon känd person berätta så öppet och ärligt om sin psykiska ohälsa just nu och hur dåligt hon faktiskt fortfarande mådde fast hon försökte jobba med den. Och att hon trots det kunde arbeta med sin Youtube-kanal som hade blivit otroligt framgångsrik på ca ett år. Tack och lov har det ju blivit vanligare att människor delar med sig av sin psykiska hälsa men det är oftast i ett retroperspektiv, i alla fall i offentligheten. Therése berättade om hur hon fortfarande knappt vågade gå ut och hur orolig hon var för att hon inte skulle klara av att ha en relation och skaffa familj i framtiden som hon ville.

För mig som satt där och mådde sämre än jag någonsin gjort var det en verklig lättnad att lyssna på någon som också hade det väldigt svårt, men som också lyckades leva och bli framgångsrik i sitt jobb trots det. Det gav mig hopp. Jag gick direkt in på hennes kanal och tittade på alla videor där hon pratade om sina depressioner och panikattacker och blev helt fast. Nu tror jag att jag nästan har kollat igenom hela hennes kanal!

Jag har precis läst ut hennes bok Ibland mår jag inte så bra och tyckte mycket om den. Väldigt många av hennes följare är unga (från ca 10 år och uppåt) så den är skriven på ett lättförståeligt sätt med flera bilder i. Det är också bra om man lider av svår psykisk ohälsa då det kan vara jobbigt att koncentrera sig på längre texter.

 
Jag tycker det är så fint hur hon delar med sig och vill upplysa om hur psykiska sjukdomar kan te sig och att det finns hjälp att få. Särskilt för alla unga som kanske knappt har haft någon kontakt med sjukvården och inte vet att sättet dom mår på kan gå att göra något åt. Jag önskar i alla fall att jag hade läst en sådan här bok i tonåren. Åh Therése, det är så bra att du finns.
 
 https://cbsethumb.blob.core.windows.net/534x389/00/a8/50/therese-lindgren-bok-malmo-7289475.jpg
#1 - - Sanna:

Jag läste den boken när jag nyligen var sjukskriven en kortare period. Håller helt med dig, och det är så viktigt att prata om psykisk ohälsa - det drabbar ändå fler än vi tror.

Svar: Ja usch, det gör det tyvärr.
Johanna

#2 - - Iza Palm:

Det verkar som alla just nu snappar upp henne och hennes bok, kanske skulle vara dags att kika på den jag med!

Svar: Ja, just do it!😊
Johanna