Två randiga tröjor, två olika miljötänk

När våren och sommaren nu närmare sig med stormsteg (så soligt i Stockholm idag!), vill man ju som svensk ha randiga kläder igen. Vet inte riktigt vad det är, men sommar för oss verkar tydligen betyda att vi börjar inspireras mycket av någon slags gammal sjömansstil. Kanske för att vi bor vid havet? På vintern känns det ju inte alls lika hett däremot.
 
Därför har jag nu slagit till på två nya randiga långärmade tröjor. Jag försöker ju köpa kläder på ett mer miljövänligt sätt, så dom här är två versioner av miljövänliga kläder.
 
 
Den svartrandiga är från Tradera och alltså köpt på second hand. Den är ett lite tjockare tyg och känns väldigt hållbar. Den är också gjord helt i bomull vilket är skönt, då naturmaterial andas bättre än syntetiska material. Och det ska ju bli varmt snart eller hur:)
Att köpa second hand är alltid miljövänligare än att köpa nytt, hur det än är producerat. Inga resurser, vatten eller energi går åt till att köpa det du vill ha, mer än att i det här fallet, den behövde fraktas hem till mig. 
 
 
Den med gula ränder (ja gult!) köpte jag på Lindex på deras Sustainable choice. Jag tycker att det är jättebra att det har kommit fler och fler miljövänliga val hos kedjorna nu, så att det är lättare att köpa grönt. Lindex produktion består till nästan hälften av bomull och deras mål är att 100% av denna bomull ska produceras ekologiskt år 2020. Det tycker jag låter som ett bra mål som jag gärna stöttar!
Den här tröjan är gjord av 95% ekologisk bomull och 5% elestan. Till skillnad från matvaror behöver alltså inte ett klädesplagg vara helt ekologiskt bara för att den är miljömärkt. Vid produktionen av elestan till den här tröjan har det alltså antagligen genererats en del kemikaliska utsläpp. Det är alltså alltid en bra ide att titta på materialfördelningen när man köper ekologiskt eftersom det oftast är bomull som står för den ekologiska delen och det inte behöver vara en majoritet av materialet varan är gjord av. 5% elestan tyckte jag ändå var överkomligt.
 
Det var det modebloggandet för idag. Skepp ohoj!
 
#1 - - Iza Palm:

Randigt är indeed mycket fint. Jag hoppas en dag att komma i min klänning med sjömanstema. Har även 2 tröjor tror jag i stickat material som är randiga. Mycket mysiga. Varav den ena har jag nog ägt i lite mer än 10 år.. Men den går fortfarande! Väldigt bekväm, tunn och lagom till våren :)

Svar: Åh klänning i sjömanstema låter ju toppen😊
Johanna

#2 - - Tilda Barkselius:

Att handla second hand är så himla bra!

Svar: Ja!!!
Johanna

#3 - - Bella:

Fina tröjor!

#4 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Så bra med miljötänk! :)

Svar: Miljötänk ftw😊
Johanna

#5 - - OTYSTNAD:

Randigt är verkligen otroligt fint! Tror att jag har typ 4 randiga tröjor i min garderob, så det är ganska mycket med tanke på att min garderob är rätt liten. Gillar att du skriver om kläder ur ett hållbarhetstänk, att du har lite analys kring din shopping. Man ser det inte så ofta på bloggar. I alla fall inte de jag brukar läsa.

Svar: Tack vilken jättefin komplimang!😊
Johanna