Årssammanfattning 2016

 
 
Gjorde du något 2016 som du aldrig gjort förut? Blev utbränd, sjukskriven och fick sjukförsäkring. Köpte en lägenhet och tog ett miljonlån. Gick i hypnosterapi.
 
Genomdrev du någon stor förändring? Det var inget annat än förändringar känns det som. Förutom ny lägenhet och stad övar jag nu på att ta det lugnare, trivas med att bo själv, göra saker långsamt (ska tydligen vara bra för en stressad hjärna) och att helt enkelt vara nöjd med det jag har istället för att hela tiden se till vad jag kan få.
 

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Ja två! Så kul!!

Vilket datum från år 2016 kommer du alltid att minnas? Tyvärr bara tråkiga datum. 16 juni när jag och min förra pojkvän gjorde slut och första maj när jag gick in i väggen.

Dog någon som stod dig nära? Nej, tack.

Vilka länder besökte du? Tyskland

Bästa köpet? Min alldeles egna lägenhet helt klart. Med balkong, badkar, diskmaskin, söderläge och tystnad. En hel del fina möbler och inredning också.

Gjorde någonting dig riktigt glad? Trots allt väldigt mycket. Vet inte exakt vad som tog mig ur min utmattningsdepression men en kombination av hypnosterapi, meditation, vila, yoga, nya antidepressiva och kärlek från nära och kära. Samt youtube.

Saknar du något under år 2016 som du vill ha år 2017? Usch ja, men har som sagt fått tillbaka en hel del av det redan. Men framförallt att få tillbaka all min energi så att jag kan jobba heltid, gå ut och dansa och resa igen. Skulle jättegärna vilja ha ett lyckligt och tryggt förhållande också.

Vad önskar du att du gjort mer? Stressat mindre så att jag slapp bli utbränd. Skrattat och dansat.

Vad önskar du att du gjort mindre? Gråtit, men det kanske behövdes! Anpassa mig och tänka elaka tankar om mig själv ska jag definitivt göra mindre.

Favoritprogram på TV? Alltid The great british bake off! Project runway, Det sitter i väggarna och en himla massa youtube-kanaler; Jenny Mustard, Therese Lindgren, My green closet, Helen Torsgården åh det finns så många bra att bli glad och inspirerad av!

Bästa boken du läste i år? Läste inte mycket böcker men kanske #Girlboss av Sophia Amoruso som var väldigt inspirerande. Och det vill man ju vara.

Största musikaliska upptäckten? Första gången jag spelade i kyrkan igen efter kraschen i oktober. Att det gick, att jag orkade.

Vad var din största framgång på jobbet 2016? Återigen första spelningen. Och när jag började jobba deltid. Personliga framgångar av att ha tagit sig upp igen.

Största framgång på det privata planet? Allt som jag har gjort för mig själv efter utmattningskraschen. Lyssnat och tagit hand om mig. Känt mina känslor utan att trycka undan dom. Sagt nej och stått upp för mig själv. Jag har en helt ny och starkare respekt för mig själv och det tackar jag 2016 för. Trots all skit tror jag att det är en vändpunkt för mig som kommer att föra med sig mycket bra.

Största misstaget? Alla gånger jag inte har lyssnat inåt.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Totalt mycket, mycket ledsnare. Helt outgrundligt ledsen. Men väldigt glad nu i slutet tack och lov.

Vad spenderade du mest pengar på? Lägenheten.

Något du önskade dig och fick? En pojkvän ett tag. Ett tryggt boende. Mindre pendlingsväg till kontoret.

Något du önskade dig och inte fick? Tillbaka all kraft.

Vad gjorde du på din födelsedag 2016? Spenderade den hemma hos mina föräldrar med min familj. Skulle ha varit mysigt om jag inte varit så otroligt trött och ledsen.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Om jag fått vara frisk.

Vad fick dig att må bra? Sovmorgnar med youtube och kaffe. Men framförallt all mina nära. Är så lyckligt lottad har jag tänkt många gånger.

Vem saknade du? Mig själv.

De bästa nya människorna du träffade? Min nya terapeut och min kompis nya dotter. 

Mest stolt över? Att jag tagit mig igenom den värsta skiten av den här utmattningen. Helt enormt stolt över det faktiskt. Jag är så jävla bra och jag trodde inte att jag var så stark. Efter det här känns det nästan som att jag kan flytta berg.

Vad tänker du göra annorlunda nästa år? Vara min egen viktigaste person alltid. 

Lista lånad av Underbaraclara.