Långsamheten

 
Jag drabbades av utmattningssyndrom och depression i maj 2016. Jag blev då heltidssjukskriven under tre månader och kunde sen så smått gå tillbaka till mitt jobb som ekonom. Jag började på darriga ben två timmar om dagen och är nu uppe i 50%. En av dom viktigaste men också svåraste sakerna som jag har behövt lära mig under den här tiden är att ta det långsamt. Alltså allting får helt enkelt ta mycket längre tid än vad det har gjort förut. Precis innan jul bestämde jag mig för att det var dags att gå upp till 75% på jobbet, trots att jag hade en liten känsla av att det var för tidigt. Det fungerade i tre veckor, sen var jag alldeles för trött. Jag tillbringade den här trettondagshelgen med att hänga själv i min lägenhet, bada badkar och maratontitta på serier. Den återhämtningen behövdes efter att ha jobbat så mycket. Jag fick helt enkelt inse att det var för tidigt och är nu tillbaka på 50%. Man försöker och sen försöker man igen.
 
Det går helt enkelt inte att skynda på det här tillfrisknandet. Jag kommer ihåg när jag hade varit sjuk i två månader, det var sommar och fantastiskt väder. Alla var glada och gjorde roliga saker medan jag låg i en soffa och mådde skit hela dagarna. Jag trodde att jag skulle vara sjuk resten av livet. Men där någonstans så vände det och en månad senar mådde jag otroligt mycket bättre och hade fått tillbaka energin. Nu är jag tacksam för att det ändå  gick så fort som det gjorde, då jag vet att många är sjuka mycket längre än så.
 
Det svåra i situationen som jag är i nu, är att jag är pigg och glad för det mesta men att energin helt enkelt tar slut efter ett tag. Jag är fortfarande långt ifrån lika uthållig som jag var förut. Jag har så mycket som jag vill göra, spela med banden, måla om lägenheten, göra en resa, gå ut och dansa, men jag vet att jag inte skulle orka det just nu. Det får vänta. Och i och med att jag får lära mig långsamhet får jag också lära mig att ha tålamod. Lita på att allt kommer tillbaka och att jag kommer kunna göra alla dom här sakerna bara jag ger mig själv mer tid.