Börja plastbanta del 4 - Iris hantverk. Redskap till hemmet i naturliga material

 
Många redskap till hemmet är ju i tråkig plast nu för tiden. Speciellt i köket verkar det vara populärt vilket är ovanligt dumt. Plast tillsammans med värme och vätska gör nämligen att plasten lättare släpper ifrån sig partiklar och vi kan då få i oss plasten med maten. Därför försökte jag när jag flyttade till min egen lägenhet, hitta redskap i naturliga material istället. 
 
Iris hantverk är en riktig favorit för dessa verktyg. Så himla vackra i sin enkla design! Själv har jag en degskrapa och en brödpensel, men spanar på en hel del andra saker jag tänkte köpa. Jag blir alltid så glad när jag får använda dessa för att jag tycker dom är så fina.
 
Så fint när man kan se detaljerna och naturmaterialen som använts.
 
Iris hantverk startade i slutet av 1800-talet som ett borstbinderi. Hantverkarna är alla synskadade och har lärt sig hantverket genom känseln. Bara det gör dessa produkter lite extra speciella! 
Idag tillverkar dom också andra saker för hemmet, men fortfarande är olika typer av borstar en stor del av produktionen.
Det här sopsetet gav jag till min syster när hon flyttade till Sverige igen. Gjort i oljad bok, plåt och tagel. Så fint att det kan stå framme och inte behöver stå i städskrubben och skämmas.
Dom gör också en del inredning som den här vackra kudden i linnetyg.
 
Riktigt hantverk håller i längden, så är det ju bara!
#1 - - Frida G Svensson:

när vi flyttar till vårt hus ska jag påbörja projekt plastbanta!

Svar: Ja, gör det! Så bra projekt att ha när man är nyinflyttad och kan rensa ut en massa gamla grejer☺️
Johanna

#2 - - Hanna:

Åh så bra att veta. Riktigt bra tips.

Svar: Tack, så roligt att du tyckte om det!🌺
Johanna

#3 - - Ellen Gräntz:

Tycker detta är så himla intressant. Vill verkligen ha mindre plast i mitt hem och generellt när jag börjat läsa om plastbantning.

Svar: Vad kul! Kör på, det är roligt, lovar☺️🌺
Johanna

#4 - - Evahle - en blogg om psykisk hälsa:

Bra tips :)

Svar: Tack🙏
Johanna