Hur gör man för att klimatkompensera för flygresor?

 
Hej på er!
 
Nu när den svenska sommaren inte riktigt vill leverera är det nog många som tar sig en sista minuten-resa till någon soligare plats på semestern. För mig blir det ingen resa i sommar men jag tänkte försöka åka någonstans när det börjar bli höst/vinter istället.   
 
Som dom flesta vet är flygresor en av dom stora klimatbovarna. Flygen har verkligen blivit bättre på att släppa ut mindre koldioxid, men resorna har också blivit mycket billigare vilket gör att fler har råd att resa mycket mer än tidigare. 
 
Jag är beredd att göra mycket uppoffringar och förändringar som gynnar klimatet och miljön, men jag måste säga att sluta resa verkligen inte är en av dom. Och det tror jag inte att jag är ensam om. Det finns inte mycket som slår att uppleva andra länder och kulturer tycker jag. Jag kommer också från ett familj som älskar att resa och vi har till och med bott i Moçambique i fyra år när jag var liten. 
 
Men det finns saker man kan göra för att minska den klimatpåverkan som resandet genererar. Tex kan man försöka att inte resa långdistansresor med flyg så ofta. Jag brukar också undvika att flyga inrikes, då tåg eller buss ger mycket mindre utsläpp. 
 
Man kan också klimatkompensera för dom utsläpp som ens resor ger upphov till. Klimatkompensation innebär att man skänker pengar till ett projekt som verkar för att bidra till ett bättre klimat. Projekten är oftast i fattigare länder och kan vara tex att bevara regnskog eller energieffektivisera. Det kan också innebära att man köper utsläppsrätter som finns tillgängliga för företag och låser in dom. På det sättet minskar mängden utsläpp som det är tillåtet att släppa ut på marknaden. Hänger ni med? Det är lite komplicerat detta kan jag tycka själv, men fråga gärna i en kommentar om du undrar något!
 
Att klimatkompensera var i ropet för 10-15 år sen men tyvärr verkar det inte alls ha blivit så populärt hos folk som jag tycker att det borde bli. Det är verkligen ett jättebra sätt att kompensera för skadan som ens handling har orsakat. Alltså, det är ju såklart ändå viktigt att fundera över och försöka minska sin påverkan, men det här är ett verktyg som hjälper till att minska våra utsläpp. Och alla verktyg behövs, den saken är klar!
 
Det här kan man göra hos flera olika företag och organisationer, oftast också direkt hos flygbolaget man köpt resan från. 
Naturskyddsföreningen har en bra sida där man kan köpa utsläppsrätter. En utsläppsrätt är värd 1 ton koldioxid och kostar 160 kr. Man kan då välja att köpa för så mycket koldioxid som ens resa släppt ut. 
Jag hittade den här kalkylatorn hos den fina bloggen Husligheter. Där kan jag ta reda på hur mycket koldioxid jag behöver kompensera för. Säg att jag ska åka tur och retur till Mallorca. Det ger då upphov till 0,98 ton koldioxid och jag behöver alltså köpa en utsläppsrätt för min resa. Och 160 kr är ju inte mycket att bråka över? Knappt en lunch på stan!
 
Är det här något du brukar göra när du reser med flyg? Eler skulle du kunna tänka dig att börja? Berätta gärna hur du tänker!
 
 
4 kommentarer publicerat i Miljövänligt
Taggar: Naturskyddsföreningen, Resa, flyg, klimatkompensera, utsläppsrätter
#1 - - Frida G Svensson:

GUD vilket bra och viktigt inlägg. Jag måste erkänna att jag känner mig rätt så träffad!

Svar: Tack, vad kul att du gillade det☺️
Johanna

#2 - - Amanda Jona [FOTOGRAF]:

Jag är precis som du, kan duscha kortare tid, äta mindre kött och plastbanta för att värna om miljön, men lär aldrig kunna sluta resa, så detta var verkligen ett så himla bra inlägg! Flög flygplan så sent som igår så ska helt klart in och klimatkompensera! :)

Svar: Ja, känns som en så viktig del av livet☺️
Johanna

#3 - - Johanna Utterberg:

Lär heller aldrig kunna sluta resa, det är bland det bästa jag vet och då kan jag kompensera på andra sätt istället här på hemmaplan. :)

#4 - - Longevity - en blogg om hälsa:

Miljövänligt flygbränsle är tyvärr fem gånger spå dyrt som vanligt flygbränsle så flygbolagen har inte råd att använda det. Det finns några som dock ökar antal resor med bra miljöval till exempel BRA (reser till Gotland bland annat)

Svar: Åh det hade jag inte koll på. Tack för bra tips!
Johanna