Mina planer för balkongen!

Jag är så himla glad för min balkong. Nu när det blivit varmt känns det som att mina 33 kvm blivit dubbelt så stora då jag kan hänga där ute. Den ligger i söderläge med några höga träd ute på gården, så det brukar bli rätt lagom varmt också. 
Men den skulle behöva lite mer kärlek för att kunna nå sina fulla potential tror jag. Jag ska visa lite vad jag tänkt mig men först tittar vi på hur den ser ut nu!
 
Inifrån är det inte så farligt, ser rätt fin ut från håll. 
 
Men går man lite närmare är den inte lika rolig. Min soffa fyndade jag på auktion i höstas, finns också en fåtölj till om man är fler. Det ingick också mörkblå dynor i fint skick så dom är jag väldigt nöjd med. 
 
Golvet sjunger på sista versen, så det ska bytas ut mot nytt. Som inte krasar sönder under ens fötter... Men annars gillar jag trä på balkonggolv. Mattan har jag ärvt från mina föräldrar och den är plast och inte så rolig färg. Ska försöka hitta något finare, problemet är ju att den måste tåla regn helst. Har ni något tips?
Eller kanske bara ska köpa några vanliga trasmattor i bomull ändå? Dom ligger ju bara ute några månader, hur mögligt kan det bli.  
 
Här står ett annat arv, ett rätt trött urblekt parasoll. 
 
Blommorna och lyktan är fina så dom får vara kvar. Ljusslingan är från i julas så den vill jag byta ut mot någon lite somrigare. 
 
Här kommer nu lite saker jag tänker skulle passa. 
Amplar är ju flotta. Jag har en balkong precis ovanför min, så jag kan hänga saker där. Praktiskt ändå. 
Jag skulle vilja ha något typ av balkongskydd mot en av mina grannar som har sin balkong väldigt nära. Har sett att man kan hänga upp tyg vilket jag tycker är fint. Eller en sån här vikvägg i bambu skulle och passa. 
Tänker mig en sådan här ljusslinga med stora glödlampor istället. En vit till sommaren kanske?
Kuddar måste jag såklart ha! Gärna i linne och fina färger. Jag gillar ju mycket färg i min inredning annars men tycker faktiskt att det kan vara lite mindre på balkongen. Fast helt vitt vill jag inte ha. 
Är fortfarande väldigt inne på ljus terrakotta. 
 
Och växter sist och mest! Jag vill ha något slags litet träd. Ett fikonträd som det på bilden är så fint att ha ute och jag har hört att dom klarar sig bra inne på vintern också. Men gick förbi ett häromdagen och det kostade runt 1000kr :/ Får se vad det blir. 
Jag får inte plats med så mycket på golvet så någon typ av hängande blomlåda behövs. Men tycker det är lite synd när dom hänger utåt, då ser man ju inte växterna så mycket?
 
Ja, mycket att tänka på, men åh vad fint det kommer bli!
#1 - - erikasblogg.se:

Ja men å mysigt ändå! Soffan är ju superfin! Vikväggen mot grannen passar ju till den med. Och fikonträd kan du nog hitta billigare. Jag hittade en på torget i min stad för 250 spänn. Köpte den dock aldrig. Olivträd är ju fint med annars. Eller citronträd. Kram!

Svar: Åh tack, då ska jag fortsätta leta! Och olivträd ja!☺️
Johanna

#2 - - J:

Satsa på sjögräsmattor från Plantagen - googla för bilder! :) Såna har vi på vår altan. Och en presenning åt ena sidan just för insynen, då vi hade så otrevliga grannar åt det hållet...Sen finns det ju planteringsbara insynsskydd också. ;)

I Stockholm har jag kommit underfund med att bästa balkongläget utsiktsmässigt nog vore antingen på Norr Mälarstrand med utsikt över Riddarfjärden eller högst upp i Dragspelshuset på Fyrverkarbacken. Och i New York vore det nog i det nybyggda 432 Park Avenue. :)

Svar: Ja just det, såna är superfina! Jutevävsmattor är också snyggt tycker jag. Och tack för förklaring om markis, haha! Tyckte det lät lite trist med presenning på balkongen☺️
Johanna

#3 - - Louise:

De skulle passa jätte fint tror jag :D

Svar: Ja, hoppas😊
Johanna

#4 - - Ida:

Någon av dessa mattor kanske hade passat på din balkong :) Och jag var på Ikea i måndags, såg att dom hade lite större växter där men kollade inte priset på dom tyvärr!

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10314726/

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30341757/

Svar: Åh tack för tips, dom var fina! Och det är nog sant att jag ska leta lite på andra ställen efter träd. Jag var på en liten blomsterbutik här i centrum och dom är ju knappast dom billigaste☺️
Johanna

#5 - - J:

(Markis ska det vara och inte presenning.)

#6 - - Iza Palm:

Åh! Balkongmys!! Vi behöver bara köpa mer trall till våran just nu, och givetvis några typ av möbler. Har en "liten" typ soffa i trä där just nu, som förra hyresgästen lämnat skulle jag gissa. Men det får bli när ekonomin tillåter först och främst. Vilken mysig liten balkong också!

#7 - - Amanda Jona [FOTOGRAF]:

Åh, skulle också behöva fixa till vår balkong känner jag! Just nu är det vårt grovsoprum/förråd/skafferi ;)

Svar: ☺️ Ja, det blir ju lätt så med ett rum man inte använder på resten av året. Brukar ha min som avlastningsställe när jag ska få besök och jag inte orkar städa så mycket...
Johanna