4 miljövänliga presenter till små barn plus ett instagramtips

Inte mindre än två av mina kompisar fick barn förra året. Så himla kul, då jag får krama bebisar utan att behöva ta hand om deras blöjor. Har jobbat ett tag på förskola, så har bytt en del blöjor i mina dar.
Det är ju också extra roligt att köpa presenter till såna där mini-människor, så här kommer lite miljövänliga tips som jag har hittat. Små kläder är ju otroligt söta, men när jag hittade till leksakerna kunde jag inte låta bli dom.
 
Den här första är från PlanToys som säljs lite överallt. Jag hittade den på Good for kids. Det är träfrukter som man kan skära isär eftersom dom är ihopsatta med kardborreband. Hur gulliga!? Dom är gjorda av ekologiskt trä av gummiträd och målade i ekologiska, vattenbaserade färger. PlanToys fabriker också koldioxidneutrala.
 
Det här tåget hittade jag på Åhlens och köpte till min kompis dotter. Tyckte det hade så fina färger plus att man både kan dra det och bygga med det. Tåget är miljömärkt med Svanen, Bra miljöval eller EU-blomman. Tyvärr står det inte vilken, utan bara att det är någon utav dom. Det är tillverkat i FSC-märkt trä. FSC står för Forest Stewardship Counsil och är en oberoende, internationell organisation. Dom verkar för att skogsbruk ska ske på ett hållbart sätt och även med ett socialt ansvar.
 
 
Tåget med ägarinnan
 
Det här är en mjukis-majskolv, vem vill inte ha en sån i sitt liv liksom:) Från märket Under the Nile som bland annat kan köpas på Jordklok. Deras mjukdjur är tillverkade i 100% GOTS-märkt bomull som är odlad på fairtrade-märkta gårdar. GOTS står för Global Organic Textile Standard och jag skulle säga att det är den bästa ekologiska märkningen för textilier.
Den här kaninen köpte jag till min andra kompis-dotter. Det är en gå-leksak med fötter som snurrar runt. Egentligen är den för lite större barn men kunde inte motstå denna! Tänk vad gulligt med en unge som bara FLAPP-FLAPP-FLAPP går runt med den här. Även den produceras av PlanToys och är gjord av gummiträ, gummi, vattenbaserad färg och textil som är fria från kemikalier. Köpt på Lapland Eco Store.
 
 
Här kommer också ett bonus-miljötips! Min fina kompis Isabell har instagramkontot ett_litet_hem där hon tar bilder och skriver om hennes vardag med sin familj som bor i en lägenhet på 29 kvm. Just nu klarar dom sig på endast en lön då dom vill stanna hemma med sin dotter lite längre. Eftersom dom bor så litet får dom tänka väldigt minimalistiskt och använda det dom har istället för att köpa nya grejer. På bilden ovan har dom satt fast en mobil på en stol då dom inte får plats med ett babygym. Väldigt inspirerande i våsa konsumtionsdagar, gå in och kika!
 
Isabell med en liten plutt<3
En kommentar publicerat i Miljövänligt, Tips;
Taggar: Miljötips, barn, ekologiskt, ett_litet_hem, fsc-märkt, gots-märkt, leksaker
#1 - - Iza Palm:

Älskade loket. Såg riktigt fint och härligt ut! Jag är tyvärr dålig på att köpa presenter till mina syskonbarn.. Brukar bli böcker, typ pyssel eller böcker om bilar har de blivit. Och kanske en och annan traktor att leka med i sanden xD

Svar: Åh men böcker blir man ju alltid glad av 😊
Johanna