Dagens miljövänliga tips - en loofasvamp

 
Igår fyllde En sällsam blogg två månader, tjoho! Det firade jag med att köpa en tvättsvamp. Eller inte riktigt kanske, men den är i alla fall ny! Det blir ett tillägg till mina köksredskap som jag skrivit om tidigare.
 
Jag gav en sån här till min syster när hon flyttade till sin nya lägenhet, men sen har jag inte kunnat hitta en ny. Så jag blev så glad när jag såg på Mandelmanns gård att han använde en sådan när han badade hunden.
Det är alltså en gurkväxt som heter loofa, men som man kan torka och använda som tvätt- eller disksvamp. Så himla smart! Min systers har hållit i två och ett halvt år nu, och om den blir för smutsig kan man slänga in den i disk- eller tvättmaskinen. Dom blir inte alls lika urtvättade och trötta som plastsvampar, utan håller liksom spänsten mycket bättre.
 
 
Så här ser den ut inuti, då kan man verkligen se att det är en växt. När den är slutanvänd kan man lägga den i komposten eftersom den är biologiskt nedbrytbar. Jag köpte min på Bergman products.
 
 
Här modellar loofasvampen tillsammans med ett underlägg (kakelplatta?) som jag hittade på loppis. Någon som kan franska får gärna säga vad det står?
 
#1 - - Iza Palm:

Åh, cool! Det kanske vore något.. Lite trött på att dessa svampar.. Ja, blir så äckliga fort.. Detta faktiskt kanske vore något att kika in på! Bra tips!

Svar: Alltså gör det! Verkligen toppen grej! Dom är liksom hårda på ett bra sätt...
Johanna

#2 - - Iza Palm:

Oh, får kika på det nästa månad kanske, en lite halvtight budget atm :)

Svar: Usch ja, det har jag med! Säg gärna vad du tycker om du köper en😊
Johanna

#3 - - Iza Palm:

Det ska jag absolut ! :)