En chokladkaka utan socker och gluten

Jag har haft en period nu när jag försökt att inte äta så mycket socker, kaffe och alkohol igen. Hade det i början av min utbrändhet och inbillar mig i alla fall att det hjälpte. Nu när jag känner att tillfrisknandet liksom har stannat av lite, tänker jag försöka göra allt jag kan för att bli bättre. Som jag skrivit om förut så är det vanligt med utmattade binjurar vid utbrändhet. Binjurarna producerar bl.a. adrenalin och kortisol så därför kan allt som ökar den produktionen göra att binjurarna får jobba extra hårt. Man vill försöka hålla binjurarna lugna men stärkta helt enkelt.
 
Så jag var tvungen att testa den här paleo-chokladkakan som jag hittade hos Fredriks fika. Han från Hela Sverige bakar för er som har sett det. Så himla god var den! Jag har provbakat några såna här kakor förut men det här var lätt den godaste. Blev väldigt kladdig och lite som en brownie i konsistensen. 
 
Så här gör man (och eh, om selfies är svårt är det ingenting mot bakfotografi. Hur sjutton tar man kort på en brun klump lite snyggt?):
 
Ingredienser
 
10-12 dadlar utan kärna
3 ägg
1/2 dl kokosolja
1 dl mandelmjöl
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
1 krm salt
1/2 tsk vaniljpulver
 
Mixa dadlar, ägg och kokosolja. Rör sen i resten av ingredienserna till en jämn smet. Smeta in en form med kokosolja, den ska vara ca 15 cm i diameter, och häll i smeten. Det går säkert att smaksätta med goda grejer också tex kakaonibs, kanel, kaffe eller apelsinzest.
Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i ca 20 minuter.
Klart!
 
 
Mix it!
 
 
In i ugnen!
 
 
Min kvällsfika med detox-te. Ojoj vad frisk jag kommer bli! Hade hallon till en dag, det var extra göttigt.
#1 - - Longevity - en blogg om hälsa:

Jag tycker det är skitsvårt att undvika socker. På eftermiddagen är det som värst haha

Svar: Det är ju det! Därför gillar jag bakverk med fruktsocker, mycket bättre och gott! Men äter ju socker ibland också såklart😊
Johanna