Miljövänliga presenter till mamma

Våren är ju en enda räcka av födelsedagar känns det som ibland, så också i min familj. Min mamma fyller tex år 19 mars, så vi ska fira henne på söndag med bio och restaurang.
 
Jag tänkte visa vad jag har köpt till henne! Och samtidigt tipsa om lite miljövänliga produkter som kan vara en fin present till någon annan eller sig själv. Jag har köpt allt på Bergman products och Bodystore.
 
Min mamma gillar hårda tvålar så jag köpte två handgjorda. Dom är framförallt gjorda av olja och eteriska dofter, dessa av citron och houng. Konventionella tvålar är ofta väldigt uttorkande men dessa är snälla mot huden men samtidigt rengörande. Jag köpte en loofasvamp som jag skrivit om tidigare, till henne också för att jag tycker dom är så grymma. 
 
 
 
Tygpåsen på bilden är en grönsakspåse som kan återanvändas när man köper frukt och grönsaker. Har äntligen tagit tag i att köpa en sådan till mig också, gillar verkligen inte dom där tunna man får i affärerna. Det går ju att köra utan påse, men köper man mycket så är det ju lite knepigare.
Den här påsen är rätt tät så det går inte riktigt att se vad man har i den, så man får nog ha den öppen så personen i kassan ser vad det är i. Men jag vet att det finns påsar gjorde i ett håligt tyg, så det köper jag nog nästa gång.
 
 
Sen köpte jag också ett linne och strumpor i bambu. Tyvärr är inte bambu ett så miljövänligt tyg som det kan verka. Det används en hel del kemikalier vid framställningen fick jag precis lära mig, så hittar man ekologiskt så vore det att föredra. Men det ska tydligen vara både antibakteriellt och antisvampbildande, vilket gör att det lämpar sig bra i underkläder. Naturliga material är ju också alltid att föredra i kläder då dom andas bättre än syntetiska tyger.
Hon får också en duschtvål som även funkar bra till skumbad från Faith in nature.
 
 
Min mamma är en miljönörd precis som jag så hoppas hon blir glad. Kommer nog slänga i någon god choklad också, för att ätbart är dom bästa presenterna!
#1 - - Iza Palm:

Superfina presenter :) Jag tror hon kommer bli mycket glad! Jag har också en hel del födelsedagar i mars! Den 5e, 8e, 14e och 15e. Och min sambos pappa den 11 mars...! Det blir en del..:p

Svar: Vad bra! Ja mycket födelsedagar är det onekligen!🎈
Johanna

#2 - - Iza Palm:

Sv: Mm, får fira alla när jag åker ner i maj sen :D

#3 - - Longevity - en blogg om hälsa:

Jättefint!
Tyvärr är ju ekologiska grönsaker nästan alltid inplastade, hade köpt direkt annars

Svar: Tack, jag hoppas hon tycker det också😊
Johanna