They tried to make me go to rehab and I said Yes please

 
Jag drabbades ju av utmattningssyndrom och depression i maj förra året. Tack och lov släppte depressionen efter ungefär två månader och jag har faktiskt mått väldigt bra psykiskt sedan dess.
 
Tyvärr känner jag inte alls att det går framåt med utmattningen just nu. Jag har harvat på med att jobba deltid i ca ett halvår och känner bara att det inte blir bättre. Jag blir fortfarande trött lika snabbt och behöver vara försiktig med för mycket intryck, ljud och människor. I december mådde jag bättre och prövade att gå upp till 75%, men fick gå ner rätt snabbt igen. Och nu tycker jag att det känns som att det är rätt långt borta att gå upp i tid. Tycker till och med att det blivit sämre? Då var jag tom på Ikea en dag efter jobbet, det skulle jag inte orka  idag. Vet inte om det kanske har med årstiden att göra... Jag blir ofta påverkad av vintern och nu är vi väl alla svältfödda på ljus, värme och gröna träd. Jag hoppas på det.
 
Men förra gången jag träffade min läkare, blev jag remitterad till Rehabakademin som behandlar patienter med långvariga problem med smärta och utmattning. Jag kommer först att gå igenom en undersökning på fyra träffar och intervjuer hos dom, för att se om jag passar deras program. Rehabiliteringen pågår i ca 3 månader och omfattar 2-3 timmar ungefär 3 dagar i veckan. Det brukar gå att arbeta samtidigt beroende på hur sjuk man är, så jag tänker mig att jag skulle kunna jobba 25% i så fall, om det känns bra.
 
Jag vet inte riktigt vad det krävs för att jag ska bli antagen till programmet. Det verkar vara en kombo av att man är tillräckligt frisk och har börjat jobba lite. Men också att man varit sjuk tillräckligt länge. Jag hoppas i alla fall väldigt mycket på det här. Tror det kan vara precis det jag behöver! Att få lära mig mer om vad jag ska tänka på och även träffa andra i samma sits. 
 
Jag var på min första träff i måndags och jag fick en väldigt bra känsla för stället och dom som jobbade där. (Note to self dock, ha inte för liten bh när jag ska på läkarundersökning. Det blir lätt lite obekvämt då!) 
Rehabakademin startades för att det blir allt vanligare med utmattningssyndrom och att återfallsrisken tyvärr är rätt hög. Däremot blir dom flesta friska så det är ju hoppfullt. Håll tummarna att jag blir antagen:)
 
#1 - - Iza Palm:

Håller tummarna för att de kommer funka och att du får möjlighet att fortsätta med dem! Det är lite läskigt i början kan jag känna. Lite samma struktur inför att jag skulle gå DBT för snart 2 år sen. Intervjuver, och samtal för att se hur man funkar typ.

Svar: Jag förstår det! Vad är Dbt, är dåligt insatt?
Johanna

#2 - - Iza Palm:

Dialektisk Beteende Terapi - http://www.psykologiguiden.se/rad-och-fakta/fa-hjalp/olika-behandlingsmetoder/dbt (en rätt bra guide iaf). För personer med bland annat borderline.
Väldigt bra, och sådär- Men det krävs en viss vilja för att orka, det är rätt utmattande, tyckte iaf jag. Men det gav också massor.

Svar: Ja nu när du säger det känner jag igen det!Jag kan tänka mig det, läkaren sa också att dom flesta kunde bli lite överväldigade först men att man mådde bättre i slutet. Ungefär som terapi ju, så jag är beredd😉
Har själv en paus i min terapi just nu (går nu hypnosterapi), just för att man måste känna att man orkar med allt som kommer upp också.
Johanna

#3 - - Iza Palm:

Kämpa på! Du fixar det galant! :D Hur funkar hypnos terapi egentligen? Verkar rätt läskigt i min mening...

Svar: Tack snälla😊 Ja jag var också skeptisk men ändå nyfiken till en början. Men är faktiskt en av dom bästa terapierna jag gått på. Tänkte jag skulle skriva ett inlägg om det någon gång. All hypnos är en form av självhypnos så man måste vara helt villig att gå in i hypnosen, annars fungerar det inte. Det är som en slags djup meditation där det sägs att man kommer lättare i kontakt med sitt undermedvetna. Och alltså lättare förstår varför man känner och reagerar som man gör i vissa fall. Man kan också avbryta hypnosen när man vill och är aldrig liksom "borta". Är man det har man antagligen somnat😊Här går jag och det finns en beskrivning om du är nyfiken
http://www.slussenpsykoterapi.se/#services
Johanna

#4 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Heja dig, KRAM! <3

Svar: Tack!💕✨
Johanna

#5 - - Johanna Utterberg:

Ta hand om dig och hoppas att det kommer hjälpa dig framåt på vägen! :)

Svar: Tack snälla du!:)
Johanna

#6 - - Iza Palm:

Hmm, spännande! Ska läsa lite mer om det, det låter dock likt EMDR som jag gick, där de verkade ish vara samma grund, men ändå inte hypnos. Utan man skulle ha en lugn plats att gå till när saker blev jobbigt osv. Jag fixade det inte :(

Svar: Ja precis, EMDR är en form av hypnos. Har inte provat det, men det jag gått är bara något man gör terapin och inte mellan. Synd att det inte funkade för dig!
Johanna

#7 - - Iza Palm:

Kan mest bero på att terapeuten mer kritiserade än hjälpte också. Sen går mitt inte försvar i "nej" läge så sjukt fort när det blir fel. Hinner inte reagera på det ens... :o

Svar: Nämen usch, terapeuter ska ju verkligen inte vara kritiska! Bu för den!
Johanna