Börja plastbanta del 2 - Byt ut engångsprodukter

 
Jag tänkte att jag skulle göra en serie av mina plastbantningstips. Jag skrev ett inlägg förut om 8 tips för att börja plastbanta som du kan läsa om du missat det. Men det finns så mycket att tipsa om när det kommer till att minimera sin plastkonsumtion, så det behövs lite fler inlägg för att det inte ska bli så långt. Vad tror ni om det? Jag tror det kan bli bra!
 
Det finns många anledningar till att försöka dra ner på plasten. En av dom är att plast helt enkelt inte är biologiskt nedbrytbart. All plast som någonsin tillverkats finns alltså kvar fortfarande som någon form plast. Det här blev jag rätt chockad av när jag fick veta. Jag kan liksom se framför mig hur jorden blir mer och mer överfylld av plast tills vi bara vadar runt i den. Tyvärr så hamnar den mesta plasten vi använder i haven eller på soptippar. Vi har alltså börjat skapa den här produkten i helt enorma mängder, men vi har inget bra sätt att ta hand om den när vi har använt den.
 
Idag tänkte jag tipsa om några produkter som vi kan använda istället för engångsprodukter. Varför använda saker en gång när vi har saker vi kan återanvända? Och om vi nu måste ha engångsartiklar, varför inte tillverka dom i material som jorden kan bryta ner tex trä eller papp? Här är några saker jag införskaffat. 
 
Först ut två små skedar av bambu att ta med sig i väskan. För när man köper en yoghurt eller liknande på Pressbyrån och annars tvingas be om en plastsked som man sedan slänger. Såklart kan man använda en vanlig sked av metall om man inte vill köpa en ny också. Jag tyckte dessa var gulliga och är dessutom lättviktiga. Har alltid en i väskan numer. Också bra om man ska flyga och vill slippa plastbesticken!
 
Näst ut är sugrör av stål. För den som liksom jag gillar att köpa smoothies eller andra drycker. Plastsugrör är en otroligt onödig användning av plast för något som ska brukas i ca fem minuter. Men det är ändå något med känslan att dricka ur sugrör:) Köpte dessa som också kom med en liten borste som man kan rengöra med inuti. Har du inget sugrör, be att få drycken utan, brukar inte vara något problem. 
Jag brukar däremot inte köpa takeaway-kaffe eller liknande, men gillar man det finns det fina muggar med lock man kan köpa och ta med sig. Antingen kan man fylla på själv hemma eller be att få sin köpta kaffe i muggen man har med sig. Kolla in Jojo cup eller Keep cup tex!
 
Den sista produkten är egentligen ingen engångsartikel, utan en kam. Nu när jag väl börjat köpa träprodukter känns dom så mycket trevligare än all plast man har överallt. Så ingen nödvändighet men fin är den! Jag har handlat allt på Lapland Eco Store, men finns på lite olika butiker som säljer ekovaror. 
 
Det var allt för den här gången, men håll utkik för mer plastbantningtips!
#1 - - Amanda Jona [FOTOGRAF]:

Jag har kört på papperssugrör ett tag nu, men de är ju också engångsartiklar även om de inte är i plast, så ska genast kika in dessa metallsugrör! :D

Svar: Vad kul! Ja jag gillar dom, lite ovant i början att dom är hårda men man vänjer sig😊
Johanna

#2 - - Lina:

Gud så bra inlägg! Hejja!

Svar: Åh tack, vad kul att du gillar det😊
Johanna

#3 - - oddeco:

Jaaaa vad kul att se fler hållbara bloggare! Dig kommer jag följa :D! Har du instagram?

Svar: Tack och detsamma, yay för ekobloggar!✨👍 Tyvärr inget instagram, blogg får räcka för mig☺️
Johanna