Fashion revolution week - 5 tips på butiker med miljövänlig och rättvis produktion

 
Det blev ju inte så mycket mer skrivet här om Fashion revolution week förra veckan. Jag skrev ju ett inlägg i måndags om veckan och varför den behövs. Men strunt i vilken vecka det är, som tur var kan man revolutionera när man vill:)
Så här kommer fem klädmärken som jag gillar och som står för en hållbar och etisk tillverkning av mode!
 
Ett klädmärke baserat i Göteborg som gör riktigt stilrent, skandinaviskt mode. Själv har jag kikat på den här kimonokoftan i ren ull ungefär hur länge som helst. Borde ju bara slå till snart. Dom ser över sin miljöpåverkan i hela produktionskedjan och deras fabriker följer EUs arbetslagar. Deras plagg är tillverkade för att hålla länge och av material som ska klara av att inte tvättas så ofta. 
 
Tillverkar skor av ekologiskt garvat läder med lång hållbarhet. Garvningen är den process i läderproduktionen som annars ger störst påverkan på miljön. Har väldigt snygga kängor och sandaler men också supersöta barnskor! Själv har jag deras skovax som jag använder på mina skinnskor som funkar super mot regn och snö. Impregneringssprayer är giftiga grejer så det undviker jag gärna. 
 
Ett brittiskt märke som gör otroligt fina kläder. Dom använder ofta fina färger och mönster vilket jag ju är förtjust i. Titta tex på den här klänningen med duvmönster, åh känner verkligen för den i sommar! Deras kläder är certifierade enligt Fair trade, GOTS och World fair trade organisation vilket gör att jag känner mig trygg med att handla hos dom.
 
Ett samarbete mellan Underbaraclara och AnnaKarin Nyberg som resulterat i jättevackra klänningar. Dom ville framförallt skapa klänningar för kvinnor med kurvor som är smickrande för figuren. Så bra! Tycker så många kläder verkar vara gjorda för någon slags rak figur och passar inte många kroppar. Tygerna är Oeko-Tex certifierade och tryckningen och färgningen enligt GOTS standarder.
Ett märke som säljer olika väskor och plånböcker i framförallt ekologiskt läder som är vegetabiliskt garvat. Har en väldigt bra hemsida med information om produktion, fabriker och arbetsförhållanden. Använder också korkmaterial vilket jag tycker är himla spännande då det är både ett miljö- och djurvänligt material. Kork går att färga och forma och ska dessutom vara slitstarkt. Vid korkproduktion behöver inte träden fällas utan man tar endast av barken. Det är bra för att bevara den biologiska mångfalden samtidigt som träden tar upp koldioxid, vilket vi ju är i stort behov av. 
Kolla bara på den här trefärgade handväskan helt i kork, wow!
 
Vill du veta mer om veckan, gå in på Fashionrevolution
#1 - - Maria at Inredningsvis:

Bra grej av dig att ta upp miljö vs mode :) det är mycket som förstör miljön i onödan.

Idag har jag dansk dröm intervju på bloggen!

Ha en kanon vecka :)

LOVE Maria på Inredningsvis

Svar: Tack, kul at du gillar det☺️
Johanna

#2 - - Johanna Utterberg:

Vilka bra tips på märken/butiker som har miljövänlig produktion! :) Härligt inlägg dessutom!

Svar: Åh tack☺️🙏
Johanna