Finns det hållbara strumpbyxor?

 
Utomhuslunch idag, men fortfarande med strumpbyxor!
 
Något som skaver lite i mitt mål att ha en mer hållbar garderob är strumpbyxor. Jag använder strumpbyxor nästan varje dag då jag mest klär mig i kjol och klänning. Har nästan helt slutat använda byxor som jag tycker är så obekvämt. Jag har rätt smala höfter och måste alltid ha tajta skärp när jag ska ha byxor. Alltså när ska någon börja göra byxor för olika former? Tänk va, en modell för smala höfter, en för breda vader, en för fyrkantiga rumpor osv. Skulle ju göra succé tror jag!
 
I alla fall, nu var det ju inte det jag skulle skriva om :) 
Strumpbyxor är ett måste i mitt liv, men oj så svårt det kan vara att hitta bra par som håller länge och ändå har en miljövänligare produktion. Strumpbyxor består oftast av polyamid (nylon) och elastan vilka båda är konstgjorda material gjorda av plast. Det krävs stora mängder kemikalier när dom tillverkas och dom avger små, små plastpartiklar i vattnet när dom tvättas. Ett riktigt kasst material helt enkelt. 
 
Så jag vill i alla fall att dom ska hålla så länge som möjligt när jag köper nya. Men det verkar ju inte vara så himla lätt att hitta. Det känns mer som att det är lite av ett lotteri att man får ett par som håller länge. Även när jag har köpt riktigt dyra strumpbyxor har jag blivit väldigt besviken på kvaliteten.
Senast köpte jag några av återvunnet material från Åhlens, men tyvärr höll dom inte alls måttet. Blev noppriga och gick sönder snabbt. Började dessutom hänga i grenen efter några användningar vilket verkligen är riktigt irriterande.
 
Jag har också provat två par från Swedish stockings som jag har hört mycket bra om. Dom gör strumpbyxor av återanvänt nylon. Tyvärr gick dom också sönder nästan direkt. Men funderar på att testa igen, jag kanske bara hade otur?
 
Har ni några tips? Var kommer era bästa strumpbyxor ifrån? Berätta gärna i en kommentar!
 
På tal om något helt annat har jag nagellack för första gången på kanske 10 år. Orkar oftast inte riktigt med det då det skrapas upp efter två sekunder. Men rätt fint är det!
 
#1 - - J:

För att ta en liknelse hänvisar jag till mina märkesjeans som jag köpte i yngre dar...Dyraste och även SÄMSTA jeansköp jag gjort! 1000 spänn, använda endast en gång. Krympte därefter till barnstorlek efter första tvätten...Ingen förvarning alls. Så dyrast är inte alltid bäst. ;)



Svar: Åh nej så irriterande! Nä dyrare kläder är absolut ingen garanti för bättre hållbarhet. Snarare betalar man bara för märket ibland...
Johanna

#2 - - Bella:

Det där med strumpbyxor är helt hopplöst, haha! Jag som fd gymnast brukade tävla i strumpbyxor över dräkten, och man laddade upp med typ fem par inför varje tävling

http://nouw.com/bellss

Svar: Jag vet! Tycker verkligen att det borde finnas sätt att göra hållbarare vid det här laget!
Johanna

#3 - - Louise:

Ja vet inte hur många strumpbyxor jag tagit sönder under min livstid ;P

Svar: Nä usch, känns verkligen som att jag avverkar en del också!
Johanna

#4 - - Johanna Utterberg:

Tycker också det är så svårt att hitta bra strumpbyxor! Så fin färg på nagellacket! :)

Svar: Ja, så onödigt svårt!
Johanna

#5 - - Iza Palm:

Jag brukar köpa sådana dära 60DEN varianter, men jag använder det inte SÅÅ ofta heller. Men mina har hållt ganska bra.

Svar: Ja, jag gör för det mesta det på vintern också. Men det är väldigt olika hur länge mina håller.
Johanna