Bakslag

 
Hej! 
Hoppas ni har en fin kväll allihopa!
 
Själv har jag tyvärr haft bättre kvällar. Jag har fått något slags bakslag eller vad det kan vara, i utmattningen och varit otroligt trött den senaste tiden. Det började för ungefär tre veckor sen skulle jag tro och jag kände hur energin sjönk för varje dag. Så sedan förra lördagen har jag fått ta sjukledighet och inte orkat mycket alls. 
 
Det känns väldigt konstigt tycker jag. Det var lite jobbigt att börja jobba igen efter semestern men jag tyckte ändå att jag blev piggare efter ett tag och kände att jag var på rätt väg. Det var inte alls en känsla av att jag började falla tillbaka i utmattningen förrän då för ungefär tre veckor sen. 
 
Jag hoppas att det kan bero på att jag fått järnbrist igen. Jag slutade med mina järntabletter som jag fått på recept för ungefär en månad sen. Jag hade då ätit dom i över ett år efter att ha haft helt tömda jänrdepåer. Jag gjorde sedan en test nu i september för att se om jag behövde fortsätta med dom, men det såg inte ut som att det behövdes. 
 
Jag vet att dom blodprov man tar på vårdcentralen oftast bara visar väldigt stora avvikelser och att jag fortfarande kan ha en del underskott på järn även om dom testarna inte visar det. Om man har lite sämre matsmältning och dålig produktion av sköldkörteln, som jag har och som är vanligt vid utmattning, så kan det också vara svårt att ta upp järn via maten. 
Jag var hos min kostrådgivare igen i torsdags och hon tyckte att mycket tydde på att det var det som kunde vara problemet. Så nu knaprar jag järntabletter igen och hoppas att det vänder snart. 
 
Det som talar för det är att jag inte alls känner på samma sätt som när jag har varit som mest trött i utmattning. Det är mer en känsla av trötthet i kroppen och jag känner mig ändå någorlunda klar i huvudet. Det är inte riktigt den där tvättmaskinen i hjärnan som utmattningströtthet känns som. Jag kunde också rätt snabbt börja gå lugna promenader i början av utmattningen, men nu blir jag helt slut i kroppen efter ungefär 40 minuter. Jag känner mig inte heller ledsen vilket är en väldig lättnad. 
 
Så jag tror ändå på att det kan vara järnvärdena som spökar igen. Även om jag tycker det är lite konstigt att jag blivit så här trött efter bara några veckor när jag ändå ätit järn så länge? Well, jag får se helt enkelt. Jag hoppas bara att det inte är en försämring i utmattningen för jag tänker att det nog kan ta längre tid än att få upp järnet. Orkar inte med att behöva bara vila och vänta längre. Orka vara trött jämt. Så håll tummarna för mig och järntabletterna är ni snälla!
En kommentar publicerat i Psykisk hälsa
Taggar: Psykisk ohälsa, Utmattningssyndrom, järnbrist, rehabilitering, utbränd
#1 - - Iza Palm:

Usch, hoppas det blir bättre. Och jo, kanske skumt om det skulle bli så stor skillnad. Men kroppen kan ha vant sig vid det, och då när man slutar så "saknar" kroppen vad den fått under en så lång tid. Kanske, jag vet inte. Men jag hoppas det blir bättre för dig snart igen <3
KRAM

Svar: Tack!🌺 Ja, jag tänker att i vanliga fall kanske jag inte så skulle ha märkt av det såhär mycket, men jag är säkert extra känslig för sånt nu. Ingen större skillnad än men hoppas fortf. Kram på dig!✨
Johanna