Börja plastbanta del 6: Smink utan plastförpackningar - ZAO Make Up

 
Nu är vi framme vid del 6 redan!
 
Jag lovade ju ett sminktips för ett tag sen och idag är det dags för det. Passar bra så här till helgen när man kanske vill sminka sig lite extra.
Sen jag började plastbanta har jag sökt efter mer förpackningar i andra material än plast. Det är ju framförallt dom som min plastkonsumtion består av. Tyvärr verkar zero waste-affären WasteLess som skulle öppnat i Stockholm efter sommaren inte vara riktigt startklar än, så det blir att leta på internet än så länge. För den som liksom jag väntar med spänning på att WasteLess ska öppna, uppdaterar dom sin Facebook-sida med vad som händer.
 
Nu senast har jag blivit väldigt glad för att ha hittat märket Zao Make up, som gör smink i förpackningar av framförallt bambu och metall. Sminket är såklart ekologiskt och naturligt och är godkänt för en hel rad märkningar så som Cruelty free och ECOCERT.
 
Kolla bara på dessa skönheter. Jag tycker dom är så otroligt snygga!
Vissa produkter går också att köpa som påfyllning, tex ögonskuggorna. Det går alltså att ta ut metallbehållaren när ögonskuggan är slut och sätta i en ny i bambuförpackningen. Så jäkla smart ju. När jag ser alla såna här smarta lösningar så undrar jag varför inte fler företag producerar så här. Måste ju vara billigare och bättre för alla?
(Smet förresten ut på fikapausen för att fota dessa, men säg inget till min chef;))
 
Själv har jag börjat med att köpa en ny ögonbrynspenna, mascara och en rosaskimrande ögonskugga. Min gamla ögonbrynspenna har jag haft sen jag var...kanske 16 år? Har inte använt den jämt, men väldigt mycket sedan jag blev mörkhårig. Får se om den här håller lika länge. Gillar pennor bättre än skuggor till brynen, tycker dom håller bättre i längden. Har den nya i färgen Blonde som passar bra till mig som har ljus hy men ändå rätt mörkt hår.
 
Till mascaran är bara ytterförpackningen i bambu så själva borsten är fortfarande plast. Antar att vi får vänta lite längre tills det finns någon lösningen på det.
 
Dom kommer också i såna här gulliga tygpåsar.
Jag shoppade på Svenskt kosttillskott, men det finns flera andra sidor som säljer detta märke också.
 
 
Det här är del 6 i min serie Börja plastbanta! Dom tidigare delarna kan du hitta här:
 
#1 - - Amanda Niclasson:

Bra tips!

Svar: Tack snälla☺️
Johanna

#2 - - Johanna Utterberg:

Vilket bra tips, så snygga förpackningar dessutom! :)

Svar: Dom är så fina!✨
Johanna

#3 - - Amanda Jona [FOTOGRAF]:

Tokälskar alla dessa tips, TACK!

Svar: Tack, så himla kul att du gillar dom☺️
Johanna

#4 - - Peter:

Kul att du gillade Zao, vi är riktigt stolta över att tagit in detta märke. Den fokus de lägger på ekologisk tillverkning och cruelty free miljö är inspirerande!

Svar: Ja, dom verkar väldigt bra! Jag är glad att ni har tagit in det:)
Johanna