Min nya kost för utmattningssyndrom


Det här inlägget har jag tänkt skriva ett tag nu men inte riktigt fått tummen ur.
I mitten av april gick jag till en kostrådgivare för att få råd om hur jag ska äta för att bli friskare från min utmattning. Så jag har lagt om min kost i några månader nu och kan känna att jag mår mycket bättre av den. Så jag tänkte berätta lite om vad jag äter just nu. 
 
Jag vill bara säga först att detta inte är tips om hur man går ner i vikt, jag tycker det redan finns alldeles för mycket  bantningstips överlag när det pratas om hälsa och olika råvaror som ska bannlysas hit och dit. Så jag vill helst inte bidra till det. Den här kostomläggningen som jag har gjort hoppas jag kunna få min stackars hjärna och kropp att få den energi den behöver och återhämta sig på bästa sätt. Sen är jag inte överdrivet strikt med den här kosten heller. Alltför strama regler får mig bara att må dåligt och känna mig ofri. 
Men om du har haft problem med ätstörningar eller kan bli påverkad negativt av kostråd tycker jag inte att du ska läsa det här inlägget i vilket fall, eftersom det kommer bli en del prat om bra och mindre bra mat. Så, kände att jag behövde skriva det här i början, men nu tittar vi på råden jag fick!
 
Först och främst sa kostrådgivaren jag träffade att jag behövde äta mer proteiner. Tydligen väldigt viktigt för att bygga upp kroppen igen. Konstigt nog hade jag aldrig hört det innan, men ett par gånger till efter jag träffade henne. Så min plan att äta mer plantbaserat i år gick tyvärr inte som jag ville. Jag är ju allergisk mot baljväxter så nu har jag i stället fått börja äta mer kött och fisk. 
 
Hon sa också att jag ska försöka dra ner på gluten så mycket som möjligt. Gluten kan skada tarmslemhinnorna vilket gör det svårare att bryta ner mat. När man är utbränd blir oftast matsmältningen sämre, antagligen för att tarmarna jobbar långsammare. Samtidigt behöver man extra mycket näring. Då jag redan har lite halvdålig matsmältning så tyckte hon jag skulle försöka klara mig utan gluten helt. 
 
Även mejeriprodukter ska jag försöka minska ner på. Mejerier innehåller ju hormoner och utmattning kan påverka hormonerna en hel del (finns inte mycket som inte blir påverkat), så det är bättre försöka hålla nere på vad som tillförs via maten. 
Så mycket som möjligt ska jag försöka köpa ekologiskt. För mig blir inte det en så stor omställning då jag redan gör det för det mesta. Gifter, bekämpningsmedel, antibiotika mm finns ju ofta kvar i besprutad mat och är också en stress för kroppen. Så ren mat som möjligt är bättre. 
 
Sist men inte minst så ska jag vara försiktig med allt som ger en snabb energikick eftersom det också gör att man blir ännu tröttare efteråt. Vilket som vi alla vet är ungefär allt som är gott och roligt:( Socker, kakao, alkohol, kaffe och till viss del också frukt då den ändå innehåller en hel del fruktsocker. Bär däremot går bra!
 
Dessutom äter jag en hel del kosttillskott. Några som jag har ätit ungefär sen jag blev utbränd och några nya:
- Binjureextrakt för att stärka binjurarna som är det organ som kanske får ta mest stryk vid en utmattning
- Sköldskörtelextrakt för att stärka sköldkörteln. Det började jag med för ungefär tre veckor sen, då det är viktigt att först få igång binjurarna ordentligt för att sen stödja sköldkörteln. 
- Vitamin B12, som jag har fått brist på då jag gått mot mer vegetarisk/vegansk kost
- Magnesium som är en viktig mineral för binjurarna
- Järn då jag hade väldigt låga nivåer i början av min utmattning. Antagligen pga en kombination av för lite järnrik mat och väldigt riklig mens. 
 
Jag har nu ätit så här i ungefär fyra månader och tycker det har gjort en stor skillnad för mig. Det är ju alltid svårt att säga hur jag hade återhämtat mig utan den här kostomställningen, men jag tror att den har varit väldigt bra för mig. Jag har ju berättat tidigare att jag under våren kände det som att jag stod stilla i mitt tillfrisknande, som att jag hamnat på en platå eller vad man ska säga. Men redan efter en månad med den här kosten tyckte jag att jag började få tillbaka mer energi. Jag tror särskilt att lägga till mer kött har varit bra, att försöka vara halvvegetarian är nog inte riktigt bra för mig just nu. Däremot har jag gått mot att äta mer plantbaserade "mjölkprodukter", det går alltid att göra något!
 
Som sagt äter jag inte helt strikt efter dom här råden. Jag äter kakor och glass ibland och kan dricka ett glas vin om jag känner för det. Det svåraste till en början var nog frukten. Är en riktig frukterian i vanliga fall och kunde nog äta uppemot 5-6 frukter på en dag. Till en början skulle jag dra ner till en om dagen vilket var sjukt svårt! 
 
Så där, det var den rätt långa utläggningen om min kost just nu:) Men som jag skrivit förut, jag rekommenderar verkligen att ta hjälp av den alternativa vården för den som lider av utmattningssyndrom eller annan psykisk ohälsa. Tex en kostrådgivare eller naturläkare som jag har gått till förut. Sjukvården har tyvärr inte riktigt den kunskapen om vad som kan verka förebyggande utan det handlar rätt ofta om medicin eller inte medicin och mer allmänna råd som träning och bra mat. Jag är verkligen inte emot mediciner, jag äter ju fortfarande antidepressiva också, men för den som är intresserad av något mer kan alternativvård vara en bra hjälp. 
#1 - - Frida G Svensson:

jag undvek att läsa allt eftersom det påverkar mig negativt, men jag vill ändå säga att jag uppskattar hur nyanserat och bra du skrev och inledde denna text! <3

Svar: Vad fint att höra!Jag vara lite tveksam om jag skulle skriva det här inlägget först eftersom jag vet hur det kan påverka vissa. Men kände ändå att jag ville göra det eftersom det har varit en viktig del av min återhämtning. Men skönt att höra att det jag ville säga ändå gick fram, tack för din kommentar<3
Johanna

#2 - - Days by Johanna:

Intressant och läsa. Borde med gå till en sådan. Mest för jag vet jag äter förlite, måste äta mer.

Svar: Jag kan verkligen rekommendera det! Den kan säkert hjälpa dig om det är så att du får i dig för lite energi och näring. Alla är ju inte bra bara, såklart, så försök hitta en med bra rekommendationer.
Johanna

#3 - - Netti Starby:

Jag försöker också äta som dig för jag har läst om hur kosten påverkar kroppen och våra hormoner. Sånt har jag inte tänkt på förut och det är väldigt intressant! :-D Kramis

Svar: Det är väldigt intressant! För mig som tampats med psykisk ohälsa önskar jag att fler får veta hur maten kan påverka psyket och att mediciner inte är det enda som kan påverka kroppens kemi.
Johanna

#4 - - Ekenäsliv:

Hej,
Vilken fin och ärlig blogg du har!
Det viktigaste är ju, som alltid, att man hittar den väg som passar en själv allra bäst.
Jag tror med att kosten påverkar oss i vårt mående väldigt mycket. Trots allt så sitter ju typ 80% (eller mer) av immunförsvaret i magen.
Hörde i somras, då det var en forksare inom psykiatrin som läst om ny forskning om mag- tarm patienter. Att även hormon som gör oss nedstämda (kommer inte ihåg vad det heter) sitter i tarmarna har man upptäckt. Det kommer alltså inte bara från hjärnan. Väldigt intressant, eller hur!
Ta hand om dig och din hälsa <3
Kram Anna

Svar: Tack så mycket Anna☺️Det hade jag inte hört, väldigt intressant! Verkar ju onekligen vara så att vår mage och tarmhälsa står för mycket av vårt välmående. Kram på dig!🌸
Johanna

#5 - - Jessica Högberg:

Riktigt bra råd skulle jag vilja säga!

Svar: Jag dom har varit väldigt bra för mig☺️
Johanna

#6 - - Slow Living by Annika:

Tack för inlägg!
Själv förändrade jag min kost när jag skulle (fortfarande försöker) komma tillbaka från utmattning. Jag utesluter oftast gluten, kolhydrater, socker.....när jag äter mer strikt ekologiskt och mkt grönt märker jag att sinnes blir lättare och plus är att kroppen blir smidigare och nättare ;)
Sen så använder jag kokosolja och försöker minska även på mejerierna....detta är svårt men stegvis nedtrappning är bäst för mig iaf....

Svar: Ja, jag gör samma sak med mejerierna. Byter ut lite och köper bara vissa saker ibland. Blir mycket lättare. Kul att höra att det funkar för dig med☺️
Johanna

#7 - - yogapassion.blogg.se:

Jag äter ungefär som dig. Är lite krångligt när man inte äter gluten och så, men det är värt det eftersom man mår bättre :)

Svar: Vad skönt att det funkar för dig med! Ja, speciellt när man vill köpa något snabbt brukar det finnas mest glutenvaror att hitta, men lätt värt det☺️
Johanna

#8 - - Iza Palm:

Tips och råd på kost är alltid intressant, men detta känns i min mening som den mest ärliga utöver en annan kompis blogginlägg om just mat. Med socker/gluten etc.
Personligen äter jag ju främst "de jag mår bra av". Det är inte alltid topnotch, asbra. MEN, jag behöver lägga om, eller så. Göra det lite bättre. Såsom: äta mer broccoli etc. Jag har bara så svårt för rutiner när jag jobbar dag ?! När jag jobbade natt var det busenkelt, men när jag jobbat dag (7-16, eller 6-15), så får jag inte ihop det matmässigt. Lite ironiskt xD

#9 - - Wilda:

Spännande att läsa om din kost! Jag äter ju inte kött men inser att jag i övrigt äter väldigt liknande så fint att höra. Kaffet har jag svårt att sluta med dock, det får bli kvar.