Semesterångest och sommarplaner

 
Hej alla! Hoppas ni har det fint där ute i sommaren!
 
Igår började jag min fyraveckors-semester. Väldigt skönt såklart men jag har alltid lite blandade känslor inför långa semestrar. Jag brukar oftast bara vara ledig två veckor i rad för jag kan annars tycka att det blir för länge (eh hej utmattningssyndrom, go figure). Jag blir så lätt rastlös och vill ofta boka upp mig på någon resa eller kurs för att det inte bara ska kännas som långa, tomma dagar.
 
Det här hänger ihop med att jag i gymnasiet och början av 20-års åldern inte hade så mycket kompisar och spenderade många sommarlov med att känna mig ensam. Jag var blyg väldigt länge och var också ofta rädd för att bli bortstött, så det var svårt för mig att få kontakt med nya människor. Många som går i skolan längtar ju hela året efter sommalovet, men jag tyckte mest att det var alldeles för långt. Jag började därför jobba på loven när jag var 16 år och har gjort det större delen av somrarna sen dess. 
 
Idag känner jag mig inte alls lika ensam, men den där sommarångesten kryper sig ändå på när jag ska ha längre semestrar (nu när jag skulle skriva sommarångest ändrade autocorrect till sommarpresent. Jag kanske ska se ångesten som en present på något sätt, att det kan komma något bra ur den:) ).
 
Det är ju också det här med att vara singel på sommaren, då många planerar och gör resor tillsammans med sin partner. Dom flesta av mina kompisar är i förhållanden eller har tom barn och djur, och kan vara rätt upptagna på semestern. I och med min utmattning har jag heller inte vågat boka in något som kan vara för jobbigt eftersom jag inte har vetat hur jag skulle må nu i juli. Och jag behöver ju verkligen några veckor ledigt, det är säkert jättebra för mig att koppla bort och inte ha krav eller fasta tider att passa. Men ändå smyger sig den där bekanta semestermotviljan på.
 
Jag vill därför göra lite bestämda planer och mål för att hantera den här ångesten/presenten lite. Inget för krävande, men ändå saker jag skulle vilja hinna med på dessa veckor. Here goes:
 
🌞 Inreda klart min balkong. Just nu får inredningen inomhus vänta lite nu när det är så fint ute, så den får jag ta tag i på mörkare och kallare dagar, men balkongen är högsta prio. Och sen bjuda in folk på balkongvin!
 
🌞 Bada i havet. Läste hos Underbaraclara att hon skulle passa på att bada alla chanser hon fick för att få riktig sommarlovskänsla. Tycker jag låter som en ypperlig plan. 
 
🌞 Sätta upp lite planer och mål för bloggen. Tycker det är så himla kul att blogga, men har ju inte alltid ork när jag jobbar. Känns bra att kunna ägna lite tid och kärlek till den och även göra lite inlägg i förtid dom dagar jag inte har energi till att skriva. Har som mål att posta inlägg 3-4 ggr i veckan, kanske blir det lite fler nu på semestern till skillnad från många andra;)
 
🌞 Köpa en systemkamera och stativ för julilönen. Åh ser så mycket fram emot detta! Äntligen kunna ta lite bättre bilder och kunna fota outfitbilder också. Kommer nog aldrig bli en modebloggare men eftersom jag gillar att visa vad jag köpt på loppis och Tradera, känns det ju som att det behövs. Vill också kunna filma med den så då kanske det till och med kan bli lite rörlig bild här eller varför inte på Youtube?
 
🌞 Skulle också vilja gå webfotokursen som Influencers of Sweden har. Om lönen tillåter får det bli en kickstart med min nya kamera!
 
🌞 Ta med min farmor ut på rullstolstur till ett café. Också en sak som jag gärna vill göra oftare men har svårt att hinna när jag jobbar. 
 
🌞 Träffa kompisar som jag inte sett på länge, speciellt dom som inte bor i Stockholm. 
 
🌞 Gå på loppisar of course, men det visste ni ju redan. Bland annat ska jag och mamma åka till Eskilstuna på ReTuna Återbruksgalleria. En hel galleria med gamla grejer, låter ju fantastiskt. 
 
🌞 Kanske volontära på något djurhem där dom tar hand om hemlösa djur. Har tex en kollega som brukar jobba på Stockholms katthem. Vet inte om man måste ha fasta, återkommande tider som volontär. Ska kolla upp!
 
Jo, det hjälpte faktiskt lite med den här listan. Kan nog bli bra det här.
 
Känner du igen dig i den här sommarångesten? Skriv gärna en kommentar om dina funderingar!
 
#1 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

Jag har alltid ganska mycket semesterångest. Nu har jag inte ens semester utan är sjukskriven i utmattningssyndrom så har annan ångest. Men jag tror mycket på framtiden och att den här vilan gör gott för mig. Jag börjar förändras.

Dina planer låter så härliga! Jag har en pluttelista den här sommaren (p.g.a. sagda sjukskrivning, får inte pressa för mycket!) men jag känner sååå igen mig i ditt tänk om semesterångest.

Svar: Tack för att du delar med dig! Jo ,jag håller med dig, trots att det ibland känns som att tiden bara rinner iväg och man knappt kan vara med så ger det ändå något att få pausa så här. Man får liksom börja om som en vettigare och lugnare människa✨
Johanna

#2 - - Iza Palm:

Hittat en kamera att köpa nu? :) Låter som bra planer. Det har varit fullt ös här, trots att jag är utan semester. Jobbet tar rätt mycket just nu, men helgerna är fyllda ändå! Både roligt och utmattande. Haha. Men nu ska vi sakta ner liiiite, är helt slut sen förra helgen i Linköping och bröllop. xD

Svar: Jag förstår det! Men skönt att man alltid är så mycket piggare på sommarn ju☺️Inte hittat någon än, ska vänta på lönen innan jag börjar kolla tänkte jag. Men ska definitivt kolla in ditt tips!
Johanna

#3 - - Slow Living by Annika:

Jag känner igen mig! Har bestämt att återhämtning är centralt för denna sommaren. Jag tänker åka till stranden och bada, sola, fika, plocka stenar, läsa böckerna som inte blivit lästa än, fika med goda vänner, sova middag varje dag efter maten, börja löpträna igen (som jag saknar efter månader av frånvaro), sitta ned i trädgården och faktiskt njuta av alla blomster, vinden i träden och småfåglarnas kvitter, fundera igenom hur nästkommande år ska se ut (för hälsan, företaget och studierna).
Ett annat måste är att vara mindre på sociala medier över ledigheten!

Svar: Låter som en bra plan! Ungefär vad jag tänker mig också☺️
Johanna