8 tips för att börja plastbanta

 
SVTs program Friktion har haft en serie om problemen världen har med plast. Den heter Vår inplastade planet och finns nu på SVT Play. Det är en jättebra serie som består av flera korta filmer på 2-5 minuter och handlar om olika synsätt på plastens vara eller inte vara. Kolla in den!
 
Ett av programmen handlar om att Frankrike nu har förbjudit tunna plastpåsar i affärerna. För frukt och grönt finns det komposterbara pappåsar och det säljs tjockare kassar som går att återanvända till att bära hem maten i. Nästa lag som snart kommer träda i kraft, ska förbjuda plastmuggar och -tallrikar och istället ska det endast få säljas komposterbara alternativ.
 
Jag tycker det är så bra när det kommer lagstiftning kring miljöproblem. Det är som individ svårt att följa med i allt som är farligt, så det ska istället vara svårt att göra fel. Men tyvärr har inte Sverige hängt med i det här än, så vad kan man då själv göra för att använda mindre plast? Här kommer några tips från serien:
 
1. Vänta tills dina plastsaker har slitits ut och byt sedan ut dom mot miljövänligare alternativ.
 
2. Samla glasbehållare, tyg- och papperspåsar att förvara varor i. Ta med när du går och handlar så slipper du plastpåsarna.
 
3. Handla så mycket det går på lösvikt och unvik färdiginplastad mat.
 
4. Ta med en egen behållare när du handlar hämtmat och be om att få maten i den.
 
5. Berätta för andra att du plastbantar och varför.
 
Jag vill också lägga till några tips som jag tycker hjälper mig:
 
6. Undersök alternativ till plastvaror på marknaden, det kommer fler hela tiden! Det kan vara svårt att hitta i vanliga affärer så kolla på hemsidor som Jordklok, Iris hantverk och Lapland eco store. 
 
7. Många hudvårdsprodukter och smink innehåller mikroplast. Titta på innehållsförteckningen och undvik tex ämnen som polyethylene, polypropylene, polyvinylacetat, ja det finns en hel del namn på dessa plaster. Eller börja övergången till naturliga och ekologiska produkter som säljs på tex Life.
 
8. Undvik material som är gjorda av plast i kläder och tyger. Naturliga material som ull, bomull, läder och linne andas bättre, är skönare mot kroppen och håller oftast en bättre kvalitet. 
 
Börja med någon av punkterna då det kan kännas övermäktigt att hålla koll på all plast som gömmer sig. När du känner att du har kommit in i en bra rutin, gå då vidare till nästa punkt. Och vi kan alla börja njuta av en mer plastfri värld, tjoho!:)
 
Det här är första delen i min plastbantar-serie. Du kan läsa fler tips under kategorin Börja plastbanta!
 
#1 - - jennie:

ASBRA!!

Kom till Gram i Malmö, vi har allt i lösvikt! Stockholm kommer också öppna upp en zerowaste butik! <3

Svar: Åh tack för tips! Ja jag hörde det, äntligen😊
Johanna

#2 - - Fröken Träd / Gripenhjärta:

Det är bra att tänka på! Även fast jag själv är väldigt dålig på det där. Såg på Plus om det där med att plastbanta.

Svar: Ja visst är det! Och det är inte så svårt när man väl kommer in i det, men det gäller att börja litet tror jag så det inte känns övermäktigt😊
Johanna

#3 - - Annie:

Superbra! Hamnade i en diskussion och tankebana kring det där när jag köpte nya sängkläder. Jag har aldrig köpt sängkläder i USA förut och som student har man ju begränsad ekonomi, så jag tog tid på mig och valde (hemma i Sverige spontanköpte jag när jag hittade någonting riktigt, riktigt fint, och när jag jobbade på RUSTA köptes jag nästan alltid när vi reade ut).

Så jag stod i affären och undrade vad numren på dem betydde. Det stod 200, 300, 400, 500, 600, 650, 700, 1000, 1200 och 1800. Så jag frågade kvinnan bredvid mig och fick veta att det var tätheten på fibrerna och att jag absolut inte skulle köpa någonting under 800 för då var det för strävt, och barn skulle absolut ha högre än så och alla hotell hade minsann över 1000. Så i en timme letade jag bland utbudet och försökte hitta ett jag gillade med högt nummer, för det är väl klart man vill ha mjuka sängkläder?

Tillslut hittade jag ett i et mönster som var okej och med högt värde. Men det var polyester. Jag ville helst ha i bomull, för jag vet ju att det håller längre även om det är dyrt och kan vara miljöo-vänligt att tillverka.

Det fanns inte bomull över 400. Jag köpte ett i bomull med 300, för att jag älskade mönstret och att det var bomull. Det var halva priset jämfört med det där numrerat 1800. Min sambo tycker att det är de skönaste sängkläderna han någonsin sovit i. Och jag kände en sådan olust över hur hjärntvättad man lätt blir av nummer och andras åsikter istället för att följa det som är bäst, för ekonomin, ens personliga smak, miljön osv. Från och med nu köper jag enbart sängkläder, dukar och handdukar i rent bomull.

Svar: Oj jaha, vad intressant det visste jag inte!Nä precis, bomull är ju rätt ofta också niljökrävande speciellt då det behövs mycket vatten att tillverka. Men det är definitivt bättre än polyester och mycket trevligare att ha på sig och omkring sig☺️👍
Johanna

#4 - - Hanna Karlsson:

Tack för riktigt bra tips!

Svar: Vad kul att du gillade dom!😊
Johanna