Dagens miljöbok - Zero waste home av Bea Johnson

 
Just nu håller jag på att läsa den här boken: Zero waste home av Bea Johnson. Det är en sjukt intressant bok om hur man kan göra för att minska på skräpet och framförallt då plasten i sitt liv. Zero waste är en rörelse som har funnits länge, men som nu verkar ha fått en liten återuppväckelse i miljökretsar. Själv hade jag inte hört talas om den förrän förra sommaren när jag var utmattad och kollade mycket på Youtube. Och jag som tycker att jag är så insatt, hehe. Finns alltid mycket att lära sig som miljöintresserad!
 
Rörelsen verkar framförallt ha blivit stor i Europa och Nordamerika just nu, men här uppe i Norden är vi lite efter. Ganska konstigt eftersom vi är rätt miljömedvetna på flera andra områden. Men jag hoppas på att det kommer att slå igenom här också snart! Jag tycker i alla fall att det är väldigt spännande och jag känner att jag redan har börjat tänka på ett annorlunda sätt. Det finns så mycket som vi gör av ren rutin i samhället numera som skapar onödigt skräp. 
 
Den här boken kommer med många bra tips för olika delar av livet som jobbet, köket, barnen och skolan. Vissa är tips om hur man kan tillverka saker själv eller laga det man har, andra är saker man kan ersätta sina plastprodukter med och återanvända över en längre tid.
 
Jag har ju redan börjat försöka minska på mitt plastanvändande, som ni kan läsa i min serie Börja plastbanta! Och det lär komma fler tips från den här boken framöver. Ett litet minus med boken, (och nu kommer jag låta som att jag är tio år) är att det är så liten text och inga bilder. När jag läser såna här miljötipsböcker vill jag gärna bli inspirerad av färgglada bilder och snygg layout. Som i boken Naturligt snygg tex. 
Men det är ju kanske ändå inte en bok som man läser från pärm till pärm utan man kan läsa ett kapitel här och där  och sikta in sig på det man är intresserad av. Eller använda den som en uppslagsbok om det är något man behöver eller funderar på.
 
I vilket fall är det en väldigt intressant bok som inspirerar till ett nytt sätt att tänka. Recommend, recommend! 
#1 - - Frida G Svensson:

jag borde läsa den! är lite av en miljöslarver.

Svar: Den är så inspirerande☺️
Johanna

#2 - - Amanda Jona [FOTOGRAF]:

Låter verkligen som en så bra bok som fler borde ta del av! :)

Svar: Den är toppen☺️
Johanna

#3 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

Vad spännande, jag är nog alldeles för dålig på det här men klarar ännu inte av att läsa. Tacka vet jag BookBeat!

Nu har jag jobbat mina första dagar som städare efter att ha drabbats av samma beslut från försäkringskassan som du. Så hemskt.

Svar: Usch ja det låter inte kul. Fick du hjälp att få nytt jobb eller hur funkar det? Kan inte tänka mig att det är lätt att börja söka nytt jobb själv när man är sjuk.
Johanna