Mellan utmattad och frisk

 
Jag känner att jag är i en rätt svår period av utmattningen just nu. Jag började ju jobba heltid igen för några veckor sen men samtidigt är jag ju inte frisk. Det har krävt mer av mig att börja jobba som jag gör nu, men jag känner också mer och mer ett behov av att göra mer utanför jobbet också. Leva lite mer helt enkelt!
 
På många sätt var det enklare för ett år sen när jag precis börjat jobba deltid igen. Det var ungefär precis det jag orkade och sen gjorde jag inte många knop däremellan. Det var inte så mycket att fundera på, jag visste att jag ville komma igång med jobbet och sen behövde jag inte tänka på så mycket annat. 
 
Nu har jag börjat den där balansgången lite mer. Jag behöver hela tiden känna efter och planera för vad jag egentligen kan orka med. Och det värsta är att det är inte alltid jag vet det innan utan ibland kommer det som en energibaksmälla efteråt när jag har gjort för mycket. Den här veckan var jag med i min kompis kör Joyvoice en kväll och träffade en kompis igår kväll när jag var ledig. Det var roligt och kändes bra då men idag var jag jättetrött. Var tvungen att ta sjukledighet och sov till kl elva. Jaha. 
 
Men det är så tråkigt att vara för försiktig, då skulle jag ju knappt få göra något roligt alls. Och samtidigt måste jag försöka prioritera vad jag verkligen vill göra och vad som får vänta. Det är en såååå tålamodsprövande sjukdom detta. 
 
Förresten har Go'kväll på SVT (japp jag gillar pensionärsprogram;)) en serie just nu om utbrändhet. Den är fin och alltid bra att det tas upp tycker jag. In och kolla!
5 kommentarer publicerat i Psykisk hälsa
Taggar: Go'kväll, Psykisk ohälsa, Utmattningssyndrom, svtutbränd, utbränd
#1 - - Ellen Gräntz:

Åh, kan verkligen föreställa mig att det är en svår balansgång när du ska komma tillbaka till arbete och vardag mer som den brukade vara. Hejar på dig!

Svar: Ja precis, ibland känner jag mig frisk och ibland inte alls liksom. Tack snälla☺️🌸
Johanna

#2 - - Jessica Högberg:

Ingen lätt balansgång har jag förstått, önskar dej varmt lycka till med prioriteringar <3

Svar: Tack snälla du!☺️🌸
Johanna

#3 - - Longevity - en blogg om hälsa:

Gokväll tar upp mycket bra, eller gjorde i varje fall, nu vet jag inte eftersom jag inte har TV-kanaler längre.

Svar: Eller hur, så mysigt program☺️
Johanna

#4 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

Gud så svårt det måste vara... jag jobbar 75% nu, men på en helt annan bransch och det är läskigt och svårt. Jag fick absolut ingen hjälp av försäkringskassan, förutom den panikartade motivationen att dra in sjukersättningen och säga "säg upp dig från det kognitiva och sök fysiska jobb". Så... ja, det var ju jävligt tur att jag fick ett, men hur det ska funka med utmattningen att vara på ett nytt ställe och lära mig nya saker, det får framtiden utvisa ;D

Svar: Näe är det sant! Alltså det är ju galenskap, blir så arg att få höra sånt här!Det låter som att dom inte alls är insatta i den här sjukdomen som ändå är så vanliga t o m hos unga nuförtiden. Man behöver tid och en lugnare tillvaro sen kan man komma tillbaka, ska det vara så svårt?
Jag hoppas verkligen det går bra för dig. Ta hjälp av företagshälsovården om du kan, det var väldigt bra för mig. Då hade dom kontakt med FK och man kan få gå i samtal i vissa fall. Styrkekramar till dig!✨🌸💪
Johanna

#5 - - yogapassion.blogg.se:

Tack för tipset, jag ska gå in och kolla! :)