Utmattningssyndrom och sjukskrivning

 
Hej!
 
Ojoj, det har inte varit lätt att blogga den senaste tiden! Jag gick ju upp i tid till 100 % igen för ungefär en månad sen och jag har inte varit pigg under den här tiden. Därför har jag inte hunnit med så mycket annat som jag vanligtvis gör, t ex bloggen. Men nu hoppas jag kunna komma upp till min vanliga nivå igen på ett inlägg varannan dag. 
 
Försäkringskassan sa ju nej till fortsatt sjukpenning på 25 %, det var därför jag tvingades gå upp i tid, fast jag inte riktigt kände mig redo för det. På mitt jobb finns det också en policy som gör att dom inte beviljar tjänstledigt för deltid om man redan har en tjänst. I så fall hade jag behövt göra om min tjänst på något sätt och börja på en lägre procent och det verkade ganska krångligt för oss alla. 
 
Men nu beviljade mitt jobb att jag kan vara sjukskriven ändå utan att Försäkringskassan tycker det. Jag kommer alltså inte få någon sjukpenning och behöver klara mig på mindre lön, men jag tycker definitivt att det är värt det. För mig blir det alltså att jobba 75 % av min 80 %-tjänst, så det blir en lön på 60 %. Kommer att bli lite tajt men herregud, jag var ju student för bara tre år sedan, så det ska nog gå bra!
 
Lite okonventionellt kanske att göra på det här sättet, jag vet inte? Det är i alla fall otroligt skönt att veta att nästa vecka blir lättare igen. Till en början blir det tre veckor så här, men förhoppningsvis också några veckor till efter det. 
 
Dom senaste veckorna har fungerat okej men inte alls hållbart i längden. Jag har liksom känt mig lite på gränsen hela tiden. Några dagar har jag behövt vara hemma och förra veckan tog jag ut en dags semester för att orka med. Den här veckan har min mage inte riktigt fungerat bra och jag tror att det är ett tecken på att det började bli för mycket. Så den här helgen har jag vilat mycket och sen blir det en lite lugnare tid igen, puh. 
2 kommentarer publicerat i Psykisk hälsa
Taggar: Försäkringskassan, Psykisk ohälsa, Utmattningssyndrom, sjukskrivning, utbränd
#1 - - Joanna-livet med Aspergers syndrom och bipolär sjukdom:

Så sjukt att F-kassan får hålla på här

Svar: Jag vet, och då har jag ändå haft tur om man jämför med många andra!
Johanna

#2 - - Hanna Karlsson:

Hoppas att det kommer fungera bra för dig att jobba!

Svar: Tack, ja det gör jag också☺️
Johanna