Börja plastbanta del 11: Skippa plastmaterialen i kläder, speciellt polyester

 
Något som jag har börjat ha som en vana när jag handlar nyproducerade kläder är att titta på lappen med materialinformation. Det är ett bra sätt att börja om man vill ändra sitt sätt att shoppa mode till att bli mer hållbart. Där kan jag se om plaggen är gjorda av naturmaterial eller konstgjorda material. 
 
Dom konstgjorda materialen är ofta gjorda av råolja och är alltså en slags plast. Dom heter saker som polyester, akryl, elastan, nylon, polyamid eller värstingen fleece. Dom här materialen är bra att undvika ur miljösynpunkt då det krävs stora mängder energi, vatten och kemikalier för att framställa dom. Dessutom släpper dom små, små plastpartiklar i vattnet när dom tvättas och bidrar till att haven förorenas. Som all annan plast kan dom inte heller brytas ner av naturen om dom hamnar på soptippen till skillnad från naturmaterial. 
 
I vissa fall är vi så vana vid såna material att det är svårt att hitta bra ersättare. Tex i träningskläder, regnkläder eller vinterjackor. Då är mitt tips, som ni kanske vet vid det här laget, att titta på second hand. Kanske känns konstigt att köpa någon annans träningskläder men då vi köper så mycket kläder i Sverige finns det otroligt mycket som är helt nytt eller knappt använt att fynda i andra hand. 
Bilderna i det här inlägget visar några fynd jag gjort på senaste tiden på Tradera. 
 
Numer finns det ju också återvunnen polyester att köpa i nya affärer och det är ju däremot en toppengrej! Något som vi behöver göra nu och i framtiden är att så mycket vi kan använda all den plast vi skapat. Polyester är faktiskt världens näst mest använda material i kläder, efter bomullen. Så kan vi använda den igen i ett nytt plagg så är det bara en vinst för oss alla. 🌱
 
#1 - - Elsa:

åh asså TACK för dessa inlägg! aldrig aldrig tänkt på plast i kläder tidigare, men det kommer jag definitivt gör nu

Svar: Tack, vad kul att du gillade det!☺️🌸
Johanna

#2 - - Netti Starby:

Oj det är jag jätte dålig på att kolla och nu ska jag skärpa mig! :-D Kramis

#3 - - Angelica:

Så fin du är!

Svar: Tack, vad gullig du är☺️
Johanna