Börja plastbanta del 9 - Återanvändbar take away-mugg

 
Titta vad jag fick på mitt jobb häromdagen! En sån där kaffemugg som går att ta med sig och återanvända. Alla fick en när mitt jobb hade en slags kick-off inför hösten förra veckan. Så himla bra! Gillar ju verkligen när arbetsplatser tar ansvar och signalerar att det är viktigt med miljön. Jag jobbar ju dessutom statligt så desto viktigare där!
 
Själva muggen är gjord av bambu, majsstärkelse och kåda vilket jag faktiskt inte visste att det gick att göra. Alltså, jag har ju sett skålar och bestick i bambu, men den här ska ju vara väldigt tålig för varm vätska. Känns faktiskt väldigt mycket som en slags plast, liksom hårdare och kompaktare än bara trä.
Locket och omslaget är gjort av silikon så det är ju lite synd men antagligen svårt att komma från. 
 
Den här muggen heter Eco Bamboo fiber cup och är antagligen köpt från företaget Xindao där man kan få sin logga på muggen. Det börjar komma fler och fler varianter på take away-muggar att återanvända. Andra märken jag kan rekommendera att kolla in är Keep cup, Jojo cup eller bambumugg från Nordal. 
 
Så smart med dessa muggar för att komma ifrån allt avfall som skapas av engångsmuggar. Känns som att det bara blir populärare att köpa kaffe-to go? Själv dricker jag inte så mycket kaffe och gör det då oftast hemma på morgonen eller på jobbet efter lunchen. Så jag tänker att den här muggen får bli en fin present till någon som gillar take away:) Smart är den i alla fall!
 
#1 - - Linnea Kinis:

superbra! har en sån där liten termosmugg som jag använder när jag tar med mig kaffe nånstans :)

Svar: Ännu smartare att ta med kaffehemifrån också☺️
Johanna

#2 - - Frida G Svensson:

jag tänker dock på hur slitsamt det hade varit för miljön om alla slängde all sin plast hemma och köpte en massa nytt. Som ju behövde produceras och därmed slita på miljön. Det är svårt det där.

Svar: O ja, jag håller helt med dig! Tanken med att försöka plastbanta är att börja fundera på plasten man köper nu och var den eventuellt kan gömma sig i alla produkter vi konsumerar. Speciellt såna som man förbrukar och behöver köpa om och om igen som tex smink. Att slänga en produkt man har bara för att köpa någon som ska vara miljövänligt blir ju såklart inte hållbart. Kram på dig☺️🌸
Johanna

#3 - - Louise:

Men perfekt med en sån mugg ju 😊

Svar: Ja den är toppen!☺️🙌
Johanna

#4 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

Så himla tjusig!! Jag köper så gott som aldrig kaffe i pappermugg utan dricker som du: till frukost innan jobbet och en kopp på jobbet. Jag äter dock kött som ju är värst av allt för miljön.. >.<

Svar: Visst är den fin!
Jag äter också kött och måste just nu få i mig väldigt mycket animaliskt protein pga min utmattning. Men jag kan ju ändå göra miljövänligare val i många andra delar av mitt liv. Klimatet (som är det som påverkas mest av köttindustrin) är ju bara en del av hur vi påverkar miljön. Jag ser det som att alla val jag gör är viktiga, även om jag vet att jag gör val som har stor negativ påverkan också. Jag kan fortfarande försöka undvika så mycket kemikalier jag kan, handla plastfritt och köpa second hand ist för nytt. Man kan ju inte göra allt som människa, utan jag tänker att det viktiga för mig är att försöka gå mot att bli hållbarare med dom medel jag kan och orkar med just nu☺️

Blev långt svar det här! Ville mest säga att jag förstår hur du tänker med köttet men alla små förändringar vi gör är ändå framsteg även om vi inte blir en perfekt noll-miljöpåverkans-människa för det. Kram på dig☺️
Johanna