Bojkotta företag?

 
Jag skrev ju i min mållista för 2017 om att jag aktivt vill välja bort fler företag som jag tycker står för dåliga värderingar. Sen tidigare bojkottar jag McDonalds och Coca-Cola, men jag skulle vilja lägga till fler företag på den listan. 
 
Jag försöker att så långt som möjligt handla varor som är etiskt och ekologiskt producerade. Helst second hand då det är den absolut enklaste vägen. Men det är väldigt svårt att försöka hålla reda på allt man handlar, vad olika företag står för, var fabrikerna finns osv. Därför vill jag istället försöka välja bort några företag som verkligen står för riktigt shady värderingar. I år tänkte jag välja ut tre stycken. 
 
Den första är Zara. Jag såg en video på Youtube av Kristen Leo som jag följer och efter det kändes det ganska klart att jag inte ville handla där något mer. Jag är ingen storshoppare där men skönt att inte ens behöva gå in och fundera på att hitta något.
 
Nästa företag är H&M. Har ganska länge funderat på detta men inte riktigt kommit till skott. Det är lite svårare eftersom det finns affärer i var och vartannat hörn i hela Sverige, men det finns ju alltid alternativ! Hela H&Ms affärsidé är ju att vi ska kunna shoppa så mycket plagg som möjligt till så lågt pris som det bara går. Kvaliten blir ju också därefter. Alla har vi väl haft en H&M-topp som både tappat formen och färgen efter bara en tvätt. Hållbart? Verkligen inte. Visst, dom har börjat med miljövänligare val med deras Conscouis collection, men det känns mer som ett sätt att tjäna pengar på ekotrenden. Den är också en väldigt liten del av deras hela utbud. Det har varit för många skandaler om H&M för att det ska verka vara ett seriöst företag.
 
Det sista företaget har jag behövt fundera lite på. Då H&M är ägare av Monki så låg det nära till hands. Men jag gillar verkligen Monkis stil och tycker dom ofta har fina, färgglada kläder. En hel del av mina korta kjolar kommer därifrån och dom har också hållt bra. Jag vill ju inte göra livet tråkigare och svårare för mig själv så det kändes inte som ett bra val.
Istället blir det Gina Tricot. Jag är ingen storshoppare där heller, men problemet med såna fast fashion kedjor med stort utbud, är att man ofta kan hitta saker som är precis på modet och till ett väldigt billigt pris. Det gör att det är så lätt att göra ogenomtänkta köp och inte fundera så mycket på kvaliten. Men nu blir det inget mer av det. Känner mig så nöjd med mina val!
#1 - - Longevity - en blogg om hälsa:

Jag handlar bara begagnat eller GOTs cert, bomull. Det begränsar utbudet men gör också att man handlar bara det man behöver. Det är lätt att falla för billighetspriser i början men det blir enklare och nu är det inte svårt alls. Igår handlade jag ekobomull på cubus på deras rea.

Svar: Vad inspirerande! Har inte kommit dit helt och hållet än: ) men det blir ju verkligen lättare, speciellt som många fler butiker har börjat ta in ekokläder och man inte bara behöver leta bland nischade miljöaffärer.
Johanna

#2 - - Iza:

Oj, hade inger aning om "Zara".. nu är jag tyvärr oförskämt dålig på en massa viktiga saker (förutom att köpa svenskt kött, ekologiska ägg och eko bananer) men det var intressant att veta då många stora bloggare handlar där och gör en massa reklam för det! H&M är ju ingen nyhet, men tyvärr blir det ett och annat plagg till sonen där.. kvalitén behöver inte vara på topp när kläderna knappt hinner användas, så där har jag varit dålig... man kan ändra på mycket!

Svar: Det är ju inte lätt att göra bra val när det finns så många dåliga tillgängliga, tyvärr. Jag tycker inte att vi ska skylla på oss själva för mycket, utan försöka så gott vi kan att skapa ett samhälle där det ska vara lättare att göra bra val. Det är i alla fall min filosofi :) Det är också så fint att vi, i och med internet har större makt som privatpersoner, att sprida kunskap om vad som händer i många branscher och företag.
Johanna

#3 - - Johanna Nilsson - Slowfashion.nu:

Vad smart att välja ut några företag per år - gör det ju lättare att sätta nya vanor tänker jag! Och nästa år kanske du är redo för Monki för att du har hittat andra alternativ någon annanstans, vem vet?!
Kram

Svar: Jamen precis, slowly does it😊 Jag känner mig rätt på gång nu så det kan nog bli några fler på listan redan i år!
Johanna