Den första Svanenmärkta fonden i Sverige på Alfred Berg

 
En rolig miljönyhet kommer här!
 
Miljömärkningen Svanen har börjat certifiera fonder som har innehav i hållbara företag. Alfred Berg är det första fondbolaget som nu har en miljömärkt fond. Alfred Berg Hållbar Tillväxt Sverige heter den. 
 
Miljömärkningen innebär att företagen som man investerar i har hållbarhet som en viktig drivkraft och arbetar för omsorg om miljön. Svanen uppdaterar också hela tiden sina krav i alla cerifieringar vilket jag tycker känns viktigt eftersom det händer mycket kring miljöutvecklingen hela tiden. 
 
Något som jag tycker är lite konstigt är dock att H&M är en del av fondens innehav. Ni vet ju redan vad jag tycker om dom. Okej, dom har börjat jobba en hel del med miljöfrågor, men hela iden med att fastfashion-företag med så extremt låga priser är ju ohållbar i sig. Men överlag verkar det vara svårt att hitta en svensk fond som inte har andelar i H&M. 
 
I vilket fall tycker jag att det känns bra med en fond som har miljööversyn. Jag är ju väldigt noga med var jag handlar överlag, och då känns det ju inte bra att köpa fonder och investera sina pengar i bolag som kan ha en otroligt ohållbar verksamhet. Jag blev också glad att se att det gick att köpa andelar på Nordea där jag har en del av mina besparingar. 
 
Sparar ni i fonder eller har ni funderat på att börja göra det? Jag började förra året, alltså när jag var 31 år, men önskat att jag gjort det tidigare. Så mycket bättre och roligare än att spara på ett vanligt konto!
3 kommentarer publicerat i Miljövänligt
Taggar: Hållbar utveckling, Svanen-märkt, alfred berg, fond, miljöcertifiering
#1 - - Netti Starby:

Vad intressant och jag sparar i fonder. :-D Kramis

#2 - - Ellen Gräntz:

Mina föräldrar sparade i fonder åt mig från när jag var liten, men jag sålde dem för ett par år sedan och nu sparar jag på vanliga konton hehe. Inte tänkt så mycket på det hela än faktiskt.
sv: Eller hur, älskar att man får både en liten kaka, socker och mjölk och hela köret på fatet. Så mysigt!

Svar: Det är bra grejer, man får ju ränta☺️🤑
Johanna

#3 - - Angelica:

Så kul att det finns svanenmärkta fonder :D

Svar: Visst är det!🙌😁
Johanna