Att tapetsera en möbel med hemmagjort klister av mjöl

 
Nu har jag äntligen tapetserat min nya garderob! Jag visade ju innan när jag köpte den men jag var inte så förtjust i att det var speglar på dörrarna. 
Det blev en tapet från Sandberg tapet med så himla fint blommönster. Tyvärr vet jag inte hur miljövänliga företaget är. Jag har sett tips på deras tapeter från några som har bra koll men det står inte jättemycket på deras hemsida om tillverkningen. Och när jag mailade och frågade om dom kunde berätta mer fick jag inget svar, så störigt! Varför ha en mailadress om dom inte vill svara på frågor?
 
I alla fall tänkte jag att jag skulle göra eget klister att tapetsera med istället för att köpa en stor plastförpackning med tapetklister som jag ändå knappt skulle använda. Fick tipset av min mamma som är gammal förskolelärare att man kan göra eget av mjöl och vatten. Kommer ihåg själv att man gjorde sånt när man skulle tapetsera ballonger med tidningspapper och göra olika saker av. Kanske fler än jag som gjort på dagis?
 
Jag hittade ett recept på Gatukonst.se som jag tyckte funkade fint. Man blandar då en del mjöl med tre delar vatten och lite socker (valfritt). Detta vispas ihop i en kastrull och värms lite på spisen tills det får önskad konsistens. 
På den första dörren använde jag en kökspensel för att sprida ut klistret, men det var ingen bra ide för det bara fastnade i penseln och var svårt att sprida ut. Man kan se lite mörka fläckar på den sidan av garderoben, men det syns inte för mycket så jag låter det vara kvar. 
 
På andra sidan använde jag istället ett svamp och det funkade mycket bättre! Det behövs bara ett väldigt tunt lager klister och det blev inga fläckar på den dörren. 
 
Och tadaa, så här blev det! Tycker det blev asfint och tapeten passar så bra till stilen på garderoben. 
 
Jag är inte en speciellt pysslig person men måste säga att det känns väldigt bra att göra såna här egna projekt ibland. Man blir liksom nöjd med sig själv:)
#1 - - yogapassion.blogg.se:

Vad fint det blev! :)

Svar: Tack, jag blev himla nöjd!🌸
Johanna

#2 - - jannice:

Vad himla fint!!!

Svar: Tack☺️
Johanna

#3 - - Felicia:

så sjukt bra tips. Och riktigt snyggt :D

Svar: Tack snälla du☺️🌸
Johanna

#4 - - Fredrikapåvinden:

Wow! Det blev ju verkligen urfint!

Svar: Tack! Gillar det verkligen ☺️
Johanna

#5 - - Maria:

Superduperfint ju!!

Svar: Tack, vad kul att du håller med☺️
Johanna

#6 - - Helena, Ett Eko:

Å så fantastiskt fint! Förstår om du är nöjd!

Svar: Tack, ja så kul☺️
Johanna

#7 - - Tess:

Så fint det blev! :)

Svar: Tack! Gillar det verkligen:)
Johanna