Om unga kvinnor med utmattningssyndrom på SVT Play. Edit: We can't do it!

 
Just nu finns det en bra serie på SVT play om utbrändhet. Edit: We can't do it! med programledare Fanna Ndow Norrby som själv blev utbränd när hon var 25 år. Den inriktar sig speciellt på unga kvinnor då vi har seglat upp som en av dom stora riskgrupperna för att drabbas av stressrelaterade sjukdomar. Kvinnor är alltid dom som drabbats hårdast av dessa sjukdomar, men nu är det allt vanligare att kvinnor födda på 80- och 90-talet söker vård för stress. Förr var det fler kvinnor som hade jobbat större delen av sina arbetsliv som blev sjuka i utmattning. 
 
Programledaren pratar bland annat med ett gäng tjejer i gymnasiet som berättar om hur dom stressar med skolan och en av dom hade även blivit utbränd redan. Jag är så glad att jag gick en lugnare estetisk linje, tänker jag när jag ser det här. Jag pluggade Samhäll Musik i gymnasiet så jag hade en hel del ämnen som jag bara tyckte var roliga och som inte krävde veckor av faktaplugg inför stora prov. Fy 17 för att bli utmattad innan man ens har hunnit tänka på vad man vill göra i sitt arbetsliv!
 
Dom pratar också en del om sociala medier i serien. Och trots att det såklart är väldigt kul att det är en kvinnodominerad bransch så går det ju inte att komma ifrån att den också kan föra med sig en hel del stress. Både genom att många kvinnor som vi ser upp till har stora kanaler och uppdaterar ofta med nyheter från sina spännande och händelserika liv. Men också för att vi kanske själva nu kan ha flera egna kanaler, där vi vill producera roliga och intressanta saker, även om vi har ett vanligt jobb utanför sociala medier. 
 
Nej usch, så tråkig utveckling ändå det här. Förr var det olika former av ätstörningar man behövde vara vaksam på sina kompisar för, nu är tydligen utbrändhet också ett stor risk att räkna med. 
Så jag säger det som jag sagt förut;  Var försiktiga med stressen hörni! Vila, var noga med att ha tid att återhämta er och akta er för utmattningen! När man väl är där så är det en lång väg tillbaka. 
 
Och det är en toppenserie, se den!
 
Weekday har en ny kollektion T-shirtar med tryck. Tyckte att den här var ganska talande✊️
#1 - - Netti Starby:

Åh tack för tipset! <3 Kramis

Svar: ☺️🌸
Johanna

#2 - - Amanda Jona [FOTOGRAF]:

Åh, detta låter helt klart som något som jag måste se! Tusen tack för tipset!

Svar: Do it, så bra!✨🙌
Johanna

#3 - - FannyLinnéaEleonora:

måste kika in den serien! Viktigt ämne.

Svar: Ja, så viktigt just nu!
Johanna