Börja plastbanta del 13: Släng inte ut dina gamla plastsaker!

 
När man börjar plastbanta tycker jag att det är bra att inte få någon slags släng-panik. Börja inte rota igenom ditt hem efter plastsaker att slänga ut. Om man har saker som är fullt användbara så är det ju inte så hållbart att byta ut dom mot nyproducerade saker. Det bästa vi kan göra för miljön är ju faktiskt att inte konsumera så mycket utan använda det vi har. 
 
Det jag framförallt menar med att plastbanta är att försöka att inte köpa nya saker som är gjorda av plast. Både för att det krävs mycket vatten, energi och kemikalier för att producera och för att plastsaker släpper ifrån sig partiklar under sin livslängd som skadar både oss och planeten. Dessutom kan ju inte plast brytas ner av naturen. 
Så det bästa är alltså att vi försöker att undvika plast i så mycket vi kan av det vi producerar och köper idag. 
 
Speciellt vill jag försöka tipsa om saker som vi köper om och om igen, använder ett tag och sedan slänger. Tex kläder, tandborstar, påsar mm. Dessa har inte alltid varit av plast och det finns fler och fler bra alternativ som ofta håller längre. 
 
Men det bästa vi kan göra med plasten som redan finns är såklart att använda den, så den inte hamnar i naturen eller på en soptipp. Eller så kommer alla second hand affärer till slut översvämmas av plastgrejer. Jag har tex den gamla juicepressen på bilden som jag fick ärva när jag flyttade. Den finns ju nya i trä och porslin nu, men så länge den här funkar behöver jag ju ingen ny!
 
Det finns nu också saker som produceras av återanvänd plast, det är ju också toppen. Den här fina korgen köpte jag på Afroart och den är tillverkad av säv och återvunnen plast.