Min hudvård - ekologisk och naturlig

 
Jag tänkte jag skulle visa lite av hudvården jag använder. Något som verkligen är en god gärning för både vår miljö och hälsa är att byta ut konventionella skönhetsprodukter mot ekologiska och naturliga sådana. Vanlig hudvård är ofta riktiga kemikaliebomber. Tex är den vanligaste ingrediensen mineralolja. Mineralolja kan ha många olika namn i ingredienslistan men några av dom vanligaste är paraffin, paraffinum liquidum, petroleum och vaselin. Mineralolja utvinns ur råolja, något som vi också använder för att utvinna plast, fotogen och bensin. Den tillför inte huden någonting utan används för att den är billig och gör att produkterna håller längre. Jag vet inte vad ni säger, men jag vill helst inte ha något råoljematerial på min hud!
 
Naturlig hudvård är istället uppbyggt på framförallt vegetabiliska oljor som innehåller fettsyror och vitaminer. Dessa kan alltså ge näring till huden till skillnad från mineralolja. Dom är också biologiskt nedbrytbara vilket är bra eftersom allt vi använder på vår hud till slut hamnar i naturen.
 
Det här är produkterna jag använder varje dag. Jag har en fet till normal hudtyp och använder bara produkter anpassade för det. Min rengöring heter Foaming wash clearing och ansiktskrämen Face lotion clearing och kommer båda från Maria Åkerberg. Jag hade visst tagit av etiketten på rengöringen men det är alltså flaskan i mitten på bilden. Jag gillar verkligen produkterna från Maria Åkerberg. Alla råvarorna är ekologiska och faktiskt är även plastflaskorna tillverkade av socker och inte mineralolja som vanlig plast. 
Ibland köper jag också hennes ansiktsvatten Lemon freshner, men oftast gör jag faktiskt mitt eget. Har alltid tyckt att ansiktsvatten är en så dyr produkt för något som tar slut så fort? Jag gör den då på 50/50 vatten och äppelcidervinäger och häller i en sprayflaska. Jag brukar också droppa i några droppar Tee tree oil som fungerar bra mot fet hy.
 
Det här är produkter jag använder ibland. Nu när det är vår och mer sol i Sverige vill jag gärna ha en dagkräm med   solskyddsfaktor. Just nu testar jag denna från Juice beauty som har spf 30 och den har funkat bra hittills. Jag brukar få problem med finnar av många produkter med spf, men inte av denna så jag håller tummarna!
Tea tree oil använder jag som sagt i mitt ansiktsvatten men också direkt på finnar om jag har fått några, för att läka dom snabbare. Denna kommer från Treemendus
Det går också att använda vegetabilisk olja direkt på huden som fuktgivare. Det kan krävas att man testar runt lite för att hitta vilken olja som passar bäst för just din hy. Jag har denna arganolja från Crearome som jag använder runt ögonen och ibland i hela ansiktet. 
 
Just nu använder jag den här från Dr.Organic runt ögonen istället för arganolja, mest för att jag gillade förpackningen. Man kan liksom rulla på krämen. Tänker att jag kan återanvända den och ha olja i när den tagit slut.
 
Sen använder jag även en ansiktsskrubb och -mask ibland, men det visar jag en annan gång!
 
5 kommentarer publicerat i Miljövänligt
Taggar: Hudvård, ekologiskt, maria åkerberg, naturligt, äppelcidervinäger
#1 - - Tilda Barkselius:

Jättekul att få se!

Svar: Vad roligt att du gillade det☺️
Johanna

#2 - - Bella:

Kul att få se, har dessutom hört så bra om Maria Åkerbergs produkter!

Svar: Ja dom är verkligen toppen! Inte dom billigaste ekoprodukterna, men alltid väldigt bra👍
Johanna

#3 - - Katta:

Roligt att se! :D

Svar: Vad kul, tack!☺️
Johanna

#4 - - Netti Starby:

Vad kul att du delar med dig av dina produkter och det är alltid lika intressant med nya tips! <3 Kramis

Svar: Tack, ja jag gillar också att läsa om vad folk använder😊 Kram!
Johanna

#5 - - J:

Ett annat aktuellt tips om du är ny i huvudstaden: Har du varit förbi Kungsan och sett körsbärsträden där? Lär blomma just nu! Inte varit där själv än, men mamma var där en dag och fotade. Väldigt vackert och för tankarna till Japan! Brukar ha lite som tradition att se dem varje år och då vet man verkligen att våren är här. ;)

Svar: Åh vad fint! Är uppvuxen i Järfälla men har bott i andra städer i 11 år sen jag slutade gymnasiet. Så är första gången jag är riktig stockholmare nu! Tack för tips, ska definitivt gå dit😊
Johanna