Ett besök på Retuna återbruksgalleria i Eskilstuna

 
Haloj! I torsdags åkte jag, min syster och mina föräldrar på en familjetripp. Det blev en tur till Eskilstuna där dom för två år sen öppnade Retuna, en galleria med bara second hand-affärer. Helt i min smak alltså. 
 
När man kommer in möts man av en trädstam som toppats med trädgrenar och något som ser ut som delar till en poleringsmaskin. Återvinningen och upcyclingen börjar direkt alltså!
 
Gallerian består av ca 10 affärer som alla har olika inrikting, alltså en för cykel och sport, en för kök, en för barn osv. Väldigt smart och gjorde det mycket lättare att hitta det man sökte. 
 
På nedervåningen finns också en stor Stadsmissionen med lite av varje. 
 
Så mycket fint!
 
Om man har barn med sig som blir uttråkade kan dom hänga här. 
 
Dom har också ett kafé som även serverar mat så vi började direkt med lunch. Så här ser skyltningen ut. 
 
I den här butiken säljer dom inredning som dom fått in och sedan renoverat. Jag hittade en ljusstake i mässing som jag faktiskt fick av ägaren. 
 
Min syster köpte en kruka och en tavla och pappa var nöjd med en golfklubba (en driver som tydligen kostar jättemycket i vanliga fall) och några böcker.  Själv fastnade jag här, i blombutiken. Verkar inte kunna få nog av växter just nu. Där säljer dom ekologiska växter och second hand saker till trädgården. 
 
Kom hem med dessa; en skitstor kruka och en pytteliten. Det är kontrasterna som gör det! En kostade 200kr och en 5. Kan ni gissa?
 
All in all en himla mysig dag och framgångsrik shopping. Väl värt ett besök om ni ska till Eskilstuna eller har vägarna förbi. Och jag hoppas på fler gallerior av den här typen snart!
#1 - - Anonym:

Bra tips, ska försöka komma dit nån gång även om det vore ännu bättre om det öppnade något liknande lite närmare mig.

Svar: Ja vi får hoppas på det! Men bra som utflyktsmål☺️
Johanna

#2 - - Finurliga fröken :

Men gud! Hade ingen aning om att något sånt fanns. Känner ett otroligt starkt behov av att åka dit. Synd att det är så långt. Kram

Svar: Ja gör det! Toppenfint är det:)
Johanna

#3 - - Fredrikapåvinden:

Så himla rolig och bra idé ju!

Svar: Verkligen!:)
Johanna

#4 - - Jessica Högberg:

Vilken bra idé! Toppenfint ser det ut, skulle kunna åka bara för den

Svar: Så himla smart! Hoppas det sprider sig:)
Johanna

#5 - - PhotoJelly:

Du passar verkligen i grön färg :) Älskar secondhand!

Svar: Tack, vad gulligt sagt☺️🌱
Johanna

#6 - - Synnøve:

Vilket härligt ställe. dit skulle man åka. Synd det är så långt från Kongsvinger. Tror den lilla kostade 200 kr jag... :D
Kram Synnöve.

Svar: Ja kanske lite långt. Får hoppas att det öppnas fler ställen☺️ Du kanske hade rätt... Kram på dig!
Johanna