Så hur gick det med semesterångesten då?

 
Nu är min sommarsemester slut för i år och jag är tillbaka på kontoret. Så hur har det gått med semesterångesten som jag skrev om förut kanske ni undrar? Jo tackar som frågar, jag tycker att det gick över förväntan bra faktiskt. Det var mest i början av mina fyra veckor jag kände den där stressen och ville planera in saker varje dag. Men efter ungefär en och en halv vecka kom jag in i något väldigt lugnt tempo, sov mycket och tyckte inte alls att det var jobbigt att dagarna flöt ihop utan att något speciellt hände. 
 
Det var skönt att min syster och en av mina bästa vänner ocksp var i stan i sommar och hade ledigt en hel del, så jag hängde mycket med dom under dom här veckorna. Men jag kunde också känna att det var helt okej att inte göra någonting, gå ner till stranden sjäv eller bara titta på serier en hel dag om det regnade. En dag åkte jag ut till min kompis Gurly i Vaxholm med otvättat hår och en klänning som jag upptäckte på vägen var lite väl fläckig. Då är man i semesterläge! Som tur var är Gurly småbarnsmamma så hon sa att om det är någon som inte märker fläckar så är det hon;)
 
Vissa dagar kunde känna mig ensam ändå och jag märker ju att jag inte känner så mycket folk i Stockholm längre. Jag är ju uppväxt här men flyttade härifrån när jag var 20 år så jag har inte kontakt med så många från min skoltid. Jag har inte orkat med så jättemycket socialt umgänge det senaste året när jag varit sjuk, men nu på senaste tiden har jag verkligen börjat bli mer sällskapssjuk. Samtidigt som jag inte riktigt känner för att börja träffa nya människor att lära känna ännu, då det ändå tar ganska mycket energi. Av mig i alla fall. Jag skulle nog säga att jag är en typisk introvert person men som ändå har en hel del extroverta drag och gillar att vara i grupper och umgås. (En introvert person samlar oftast energi genom att vara själv har jag fått lära mig.) 
 
Så det här med att lära känna nya kompisar är inte det lättaste, jag tror också att jag kan vara rätt kräsen med vem jag släpper in i mitt liv. Jag behöver oftast lite tid på mig för att känna in en ny person och sen känns det antingen väldigt rätt eller inte alls bra. Samtidigt är jag ju väldigt känslig och tror ofta att folk inte tycker om mig och är rädd att bli utanför. Okej nu tror jag att jag börjar flyta iväg lite i det här inlägget, så jag ska nog gå och lägga mig i stället:)
Jag har i alla fall börjat jobba och nu är jag äntligen uppe på 75% igen efter att ha jobbat 50% sen oktober. Lite kämpigt men jag tror att det kommer att gå bra den här gången. Jag känner det på mig!
 
Hur har er semester varit, om ni haft någon? Känner ni er återhämtade eller blev ni sommarstressade? Berätta gärna i en kommentar!
#1 - - Linnea:

fin blogg :)

Svar: Tack snälla:)
Johanna

#2 - - PhotoJelly:

Förstår vad du menar när det handlar om att släppa in personer nära. Har själv lite det problemet. Blir att man prioriterar kvalitetstid med bra vänner än många ytliga bekanta för min del iaf :)

Har inte haft semester men vi ska åka iväg i 2 månader i höst istället, så det känns helt okej ;)

Svar: Precis, har aldrig lyckats ha många lite ytligare bekanta, Är helt enkelt inte så bra på det!
Johanna