5 hållbara julklappstips

 
Jag älskar julen precis som vilken annan svensk som helst. Det är lite som en lättnad när det blir advent och allt blir mycket mysigare istället för bara grått och kallt. Men det är ju en ganska utmanande tid miljömässigt. Det är så lätt att det blir någon slags overload av allt juligt. Sen är det ju ofta så att man ska köpa julklappar till rätt många personer och vissa har man knappt någon aning om vad dom egentligen gillar. Då är det lätt att det bara blir en massa grejer som dom inte ens vill ha och kommer använda. 
 
Så här kommer lite tips på saker som är mer vänliga mot miljön och samtidigt något som dom flesta faktiskt gillar!
 
Ätbara saker
En riktigt klassiker som jag själv gillar att ge bort på julen. Speciellt till äldre släktingar som kan vara lite knepiga att hitta på något åt. Jag gillar faktiskt att baka saker själv och gärna lägga dom i burkar eller lådor jag köpt på loppis. Men det går ju lika bra att köpa lite olika finare varor och lägga ihop i ett paket eller en korg. T ex choklad, te, honung, senap osv och varför inte ekologiskt; )
 
Upplevelser
Också något som jag brukar ge bort om det är till någon som jag inte riktigt vet vad den gillar. Biobiljetter, vin- eller lakritsprovning, restaurangbesök eller spabesök. Det finns många bra hemsidor som t ex Upplevelse.com som säljer upplevelser att ge bort i present. Finns ofta också att köpa för två och då funkar det bra att ge till par.
Presenten kan också vara att man själv ska göra något med personen. Då kan man bara ge bort ett kort och skriva typ: Jag bjuder dig på teater i januari eller Jag tar med mat och fika hem till dig en kväll efter nyår. Sånt brukar mina föräldrar och min farmor gilla!
 
Second hand
Presenter från second hand måste man ju vara lite försiktig med för det är ju inte alla som gillar det (tyvärr!). Men numera är det väl mer okej eller? Kläder är ju svårt att ge bort över huvudtaget, så jag brukar satsa mer på inredning. Här är det bra om man vet ungefär vad personen har för stil och vad som skulle passa i dens hem. Det går också att hitta lite extra fina saker till köket, kanske en vacker skål eller fina champagneglas. 
Böcker är också lätt att hitta på loppis, men om man ska ge bort det är det såklart viktigt att den är i fint skick. Det kan vara svårt att leta efter någon speciell bok men många affärer sorterar efter författare, så vet man några av personens favoriter kan det vara rätt stor chans att hitta.
 
Presenter från ett hållbart märke
När jag köper nya saker som present brukar jag försöka hitta något från en affär som använder hållbar produktion och material. Lite dyrare men känns också lite lyxigare att ge bort. Finns alternativ för det mesta om man letar lite på internet. Jag själv är en riktig nätshoppare, huga för att springa runt i julhandeln och svettas!
Några av mina favoriter är Norrgavel (som krukorna på bilden är ifrån) Lapland Eco Store, Ecosphere och Afroart
Det kan också vara kul att ge bort några saker till hushållet som är av hållbara material. Kolla några av mina förslag i min kategori Börja plastbanta!
 
Digitala medlemsskap
Nu för tiden har vi ju börjat ersätta en hel del fysiska saker som istället finns digitalt. Sparar en massa plast, metall och papper på att ha musik, böcker, filmer, tidningar osv på sin dator, en mycket bra utveckling! Ge bort några månader på Bookbeat eller HBO Nordic och låt mottagaren välja själv. 
Det går ju faktiskt att ge bort ett medlemsskap till någon klubb eller avgift till en kurs också. Men då är det desto viktigare att veta att det är något mottagaren gillar och har tid med. 
 
Det var mina tips! Har du några andra så spill the beans i kommentarerna! 
#1 - - Iza Palm:

Tonys Chocholate alltså. Fy bubblan vad god den är !! :D

Svar: Ja jäklar alltså, köpte precis deras julchoklad!🤤🍫🤶
Johanna