Dagens unga tycker att miljön är den viktigaste valfrågan

 
Ni kanske redan har hört den goda nyheten om att unga mellan 18 och 29 år tycker att miljön och klimatet är dom viktigaste politiska frågorna. Hurra för det och alla er!
 
På andra plats för unga väljare kommer utbildning och på tredje plats invandring. Intressant det här tycker jag och jag hoppas att det kommer märkas i nästa års valrörelse. Det brukar vara alldeles för mycket debatter om jobb, jobb och jobb och sen lite skola och vård på det. Nu är det här en yngre åldersgrupp men många är ju också redan en del av arbetslivet. Och ändå kommer inte jobben som en av dom tre första viktigaste frågorna. 
 
Jag tycker att det är skrämmande att miljö och klimat alltid får så lite plats i politiken fortfarande. Även i förra årets valrörelse när vi alla började bli mer medvetna. Men efter dom fyra senaste åren är såklart miljön ett ännu mer akut problem än det var tidigare, så jag hoppas att blir fler debatter om det i nästa val. 
 
Jag är ju väldigt för att vi som personer också ska ta ansvar för miljön och hur vi påverkar den. Men det är ändå så att det är ganska svårt att tänka på i vardagen med allt annat man vill hinna med att göra. Det bästa är om vi  som samhälle ändrar om till ett sätt att leva som faktiskt är hållbart, att det liksom är svårt att leva riktigt ohållbart. Istället för att det som nu är mycket lättare att göra stor miljöskada. 
 
Det borde vara självklart för alla partier att vi skulle göra den här omställningen, att det skulle vara det enda sättet att bedriva politik på vad än partiet stod för i övrigt. Men tyvärr ser det inte ut så idag. Så vi måste hjälpa till att pusha för miljön och att vi vill ha en hållbar inrikting. Jag tror inte att alla vill bli miljöpartister så därför behöver klimat och miljö få större utrymme i alla partier. Vad man än vill rösta på behöver vi visa att miljön ska tas på allvar och lyftas upp som en stor fråga. 
4 kommentarer publicerat i Miljövänligt
Taggar: Hållbar utveckling, klimatet, miljöpolitik, valet 2018, valfråga
#1 - - Netti Starby:

Åh vad bra! :-D Kramis

#2 - - GRÖNA MOMENT:

Det ger mig sån framtidstro att unga bryr sig så mkt om miljön! Jag tycker också att politikerna måste ta mer ansvar: vi får arbeta för att få dem att förstå det:)

Svar: Verkligen, vi får kämpa på☺️💪
Johanna

#3 - - Hanna Karlsson:

Jag har varit en slarva med att källsortera plast och nu när jag börjat med det inser jag hur viktigt det är att inkludera även plast. Det är ju plats i allt på ett eller annat sätt. Jag har även börjat att ta pendeln till jobbet och det känns bra att göra något iallafall.

Svar: Låter som jättebra förändringar, heja!☺️🙌
Johanna

#4 - - Ellen:

åh, jag hade ingen aning om detta! fy sjutton så glad jag blir. hopp för de kommande generationerna!

Svar: Eller hur! Så jäkla bra nyhet!🙌
Johanna