Några plastbantartips i mataffären

 
Det plastskräp som det blir mest av hemma hos mig är helt klart alla förpackningar. Och då framförallt från mataffären. Det är så synd och det känns som att det bara blir fler och att det förut förpackades mer i kartong och papper. Eller är det här bara en känsla jag har?
 
Det är i alla fall väldigt svårt att undvika tycker jag. Förut var det på gång att öppna en förpackningsfri butik i Stockholm men tyvärr blev det inget av det. Jag håller tummarna för att någon annan nappar på den idén. 
Så än så länge försöker jag hitta lite bättre alternativ i vanliga mataffärer, här är några saker jag kommit på:
 
- Använd inte plastpåsar till frukt och grönt
Det här är väl det mest självklara alternativet om man vill försöka undvika plast. Om man inte köper jättemycket räcker det att helt enkelt ta varorna som dom är. Oftast är ju tyvärr dom ekologiska varorna förpackade i plast och jag väljer oftast ekologiskt framför plastfritt. Ibland finns inte det valet som här när jag köpte grapefrukt och avokado utan påse. 
 
- Ta med egen påse till lösvikt
Den här tygpåsen har jag köpt på Bodystore. Den är lite mindre och passar t ex godis och nötter. Jag får alltid förklara vad det är i i kassan, men det är det värt! Det går ju såklart att ta med sig små plast- eller papperspåsar också, det viktiga är återanvändningen. 
 
- Välj förpackningar i papp, glas och metall om det finns
Det finns ju oftast olika märken av en vara och då kan det finnas bättre förpackningar att välja på. Blev glad när jag hittade den här majsen (skulle äta tacos och det går ju inte utan majs!) i pappersförpackning istället för dom inplastade små burkarna som brukar finnas. 
 
- Hoppa över plastflaskorna
Plastflaskor är något som har blivit väldigt vanligt och då speciellt köpevatten som blivit ett slags substitut för läsken. Nu är ju det något som är rätt onödigt att köpa men jag kan själv få ett riktigt sug efter kolsyrat citronvatten även om jag försöker att inte köpa det så ofta. Men då finns ju dom gamla hederliga burkarna. Eller varför inte köpa en back med flaskor om man vill ha större mängder? Då fylls flaskorna på och återanvänds när man lämnar in dom. 
 
- Ta med påsar och väska till affären
Det här är faktiskt något som jag alltid gjort själv eftersom mina föräldrar alltid hade med sig en ryggsäck med tygpåsar i, när jag var liten och gick och handlade med dom. Jag har alltid en påse ihoprullad i min väska, tar inte mycket plats alls!
 
Har ni några andra idéer om andra saker man kan göra, tveka inte utan berätta gärna i en kommentar!
#1 - - Helena, Ett Eko:

Jag har sytt fruktpåsar som jag använder istället för de värdelösa plastpåsarna i fruktdisken. Har även sytt ett helt gäng att ge bort i julklapp. En ärvd tyllgardin och en dito från ikea samt några rullar sidenband har fått tjänstgöra som material. Hyfsat lättgjort och så skönt att slippa de där värdelösa fruktplastpåsarna. Men som du skrev - ekologisk frukt är ofta redan förpackad...

Svar: Aha vad smart! Gamla örngott har jag hört att vissa använder med!👍
Johanna

#2 - - veckomagasinet Anne von Porat:

Älskar mörk choklad

Vill du få utbildning i hur man tjänar pengar som bloggare och även hur du ökar din statistik? Snart har vi en workshop där mat och dryck ingår samt goodiebags till de bloggare som vi rekryterar. Vill du vara med på resan? Sänd en email till [email protected] och berätta lite om dig själv och din blogg. Workshopen heter VEO value each other

#3 - - Tess:

Väldigt bra tips! Det är galet vad mycket förpackningar det kan bli när man handlar... Tygpåsar att packa i är vi bra på att ta med men vi ska bli bättre på att ta med små påsar till frukt m.m. också :)

Svar: Tack!Ja det är lätt att ta med när man väl införskaffat några, annars funkar ju utan påsar också om man inte ska ha så många☺️
Johanna

#4 - - Ellen Gräntz:

Så bra tips! Jag har faktiskt tänkt på att detta är något jag ska bli bättre på under 2018. I mataffären där jag alltid handlar har de tagit bort alla plastpåsar till lösviktsgrejer, istället finns det endast papperspåsar. Ändå ett bra initiativ!

Svar: Låter jättebra! Så kul när det händer saker☺️🙌
Johanna

#5 - - Johanna:

så bra tips! jag tänker också på att använda de plastpåsar jag ändå har flera gånger, och så får de bli soppåse när de är uttjänta!

Svar: Ja men verkligen! Jag har hört av kollegor att man förr brukade diska plastpåsar för att återanvända. Påsar som vi idag bara bär hem två äpplen från affären i och sedan slänger.
Johanna