En lista om sociala medier

 
Hittade den här listan om vilka sociala medier man gillar mest hos Sandra Beijer så jag kör också!
 
1. Youtube
Har för mig gått om bloggar på första platsen eftersom jag gillar att se människor istället för att bara läsa eller lyssna. Gillar mest vloggar där det känns som att man bara hänger med en kompis en hel dag. Följer också en del som pratar om minimalism. Upptäckte Youtube-kanaler när jag blev utmattad i somras så det var ett perfekt tidsfördriv när jag inte orkade träffa så mycket människor själv. Skulle behöva hitta en ny vloggare så att jag kan sträckkolla en massa inlägg som en serie. Kanske en utländsk? 
 
2. Bloggar
Jag älskar ju bloggar ända sedan dom kom till sverige typ 2005. Följde då bla Hanna Friden, Silverfisken, Underbaraclara och Mamma Mu. Nu har många av dom jag följde då försvunnit men några finns kvar! Gillar främst livsstils-bloggar som också har lite längre texter och inte är så bildtunga.
 
3. Podcasts
Också himla kul och framförallt när man får följa med i människors liv. Och att man kan göra vad som helst under tiden vilket är svårt med typ alla andra. Lyssnade mest på Morgonpasset förut, men just nu är det lite för högljutt för mig. Vill ha lite lugnare poddar utan musik. Följer bla Fredagspodden, Sinnessjukt, En economistas podcast, Radiopsykologen och En underbar podd.
 
4. Pinterest
Väldigt bra som inspirationskälla och moodboard för stil och inredning. Följer några få och just nu är min feed full av afrikanskt mode. Så snyggt och färgrikt! Johanna Persson heter jag på Pinterest, följ mig gärna.
 
 
Fantastiskt klänning från Zuvaa som jag hittat på Pinterest.
 
5. Instagram
Är lite för snabbt för min smak som gillar längre inlägg eller klipp. Följer framförallt några som inte har något annat konto, som Stina Wolter och Zandra Lundberg. Har inget konto själv.
 
6. Facebook
Har aldrig varit något favorit, blir mest stressad av att försöka hålla kontakten med folk på det sättet. Men bra för evenemang och grupper.
 
Hur ser din lista ut?
#1 - - OTYSTNAD:

Haha, Silverfisken! Det var verkligen ett bra tag sen. Läste också den bloggen på "den gamla goda tiden". xD

Min lista är nog ungefär:

1. YouTube, för att det finns verkligen ALLT där. Det spelar ingen roll om jag vill ha nybörjaryoga, en tutorial för hur man gör en back handspring eller ett öppenhjärtigt samtal om någons kamp för överlevnad. Det finns där, liksom musiken. Bäst!

2. Tumblr. Finns väldigt mycket här med. Framför allt mycket support om man lider av kronisk sjukdom eller annat jobbigt. Det har hjälpt mig väldigt mycket.

Sedan blir det lite svårare att lista, skulle nog säga att Pinterest och Instagram hamnar på samma plats. Använder det i perioder men får ut ganska mycket av båda medierna, Instagram är mycket support också, och Pinterest är sjukt praktiskt när jag vill ha en överblick över mina idéer, projekt och planer. Oavsett det gäller att göra om hemma, testa olika yogaposer eller ta fram en ny design.

Facebook tycker jag är oerhört stressande, är faktiskt borta därifrån långa perioder ibland. Det kan vara bra om jag snabbt behöver komma i kontakt med någon (folk är mer tillgängliga på FB än telefon numera?!), för grupper och liknande. Finns t.ex. flera annonsgrupper och skjutsgrupper där vilket är väldigt bra för mig som har mycket skit jag behöver bli av med och saknar körkort. ^^

Svar: Ja silverfisken😊 Han var verkligen urbloggaren på något sätt.
Johanna

#2 - - underbaraclara:

Tack! Vad fint att min podd och blogg fick finnas med på din lista <3

Svar: Hjälp, är det verkligen underbaraclara som har kommenterat på min blogg?😊 Tack för att du gör dom, dom är grymma💕
Johanna

#3 - - Karin:

Jag har bara tre sociala medier: blogg, Instagram samt Tumblr och jag måste nog få välja både tumblr och YouTube på första platsen. Hänge på båda alldeles för mycket. Är alltid på jakt efter nya att följa på YouTube men tipsar dig om Shane. Inte vloggar men utländsk med sjuk humor ;-)

Svar: Tack, vad kul! Ska kolla😊
Johanna