Kolla dina värden - speciellt som utmattad!

I onsdags när det var det värsta vädret hittills i år, tyckte jag att det var en bra ide att åka till Västerås och kolla mina värden. 
 
Jag har gått till Gunilla Gunnarsson på Gunillas mineralterapi i flera år nu, sedan jag fick tips av en kompis som varit hos henne efter hennes egen utbrändhet. Då var jag ju själv ännu inte drabbad av utmattningssyndrom, men jag prövade det mesta mot min svajiga psykiska hälsa. Säga vad man vill om den svenska vården, men någon friskvård är det ju inte direkt. Jag har ofta fått bra hjälp vid fysiska sjukdomar men det finns en hel del skräckhistorier som har berättats vid det här laget. Och som psykiskt sjuk är det tyvärr fortfarande riktigt svårt att få bra hjälp. 
 
Gunilla använder sig av frekvensanalys, alltså en maskin som kollar av frekvensen på olika organ, näringsvärden, flöden i ens kropp osv., och jag har varit fast sen första gången jag gick till henne. Det är så otroligt skönt att få veta hur det verkligen står till i ens kropp istället för att gissa lite på måfå med olika tillskott hit och dit. Första gången var det framförallt min lever som var i sämre skick och hade svårt att rena kroppen från olika slaggprodukter. Det märktes främst på att jag hade fått acne under senare år (var då 27 år), men kan såklart även påverka den allmänna hälsan. Jag fick tillskott för levern och på några månader var min acne helt borta.
För mina psykiska problem har vi framförallt jobbat med att stötta sköldkörteln som inte riktigt jobbade som den skulle. Detta verkar vara ett vanligare problem än man tror. Sköldkörteln påverkas mycket av stress och olika trauman. Dom tester som finns inom vården utläser ofta endast om det är några riktigt stora problem med sköldköteln som hypotyreos eller struma. Dessa sjukdomar har inte jag men ändå en lite svagare sköldkörtel.
 
Vid utmattning/utbrändhet tar binjurarna väldigt mycket av smällen så jag äter just nu tillskott för att stötta dom. Mina tabletter heter Cortex och innehåller bl.a. binjureextrakt från kor (tyvärr inget för vegetarianer alltså). Det är absolut ingen quick fix men många blir friska snabbare av att äta dessa. Jag fick också rådet att äta två paranötter varje dag då jag hade lite låga halter av selen. Selen används tex av binjurar och sköldkörteln. En av anledningarna till att jag litar så mycket på Gunilla är att hon inte försöker pracka på en en massa tillskott, utan finns det något i matväg som kan hjälpa mot en lite för låg halt av något, så rekommenderar hon det istället. Vissa gånger har jag gått dit och hon har sagt att allt ser bra ut, jag behöver inget extra just nu.
 
Att göra en kontroll av sina värden och tillföra kroppen det den behöver är verkligen ett bra sätt att få bättre hälsa. Det har inte varit något mirakelmedel mot mina perioder av depressioner, men jag är övertygad om att det har hjälpt mig.
Så mitt bästa tips är att kolla dina värden!
Gunilla jobbar i Västerås och Krylbo och kan hittas på Gunillas Mineralterapi.