2 tips på poddar om psykisk ohälsa

 
Vad var livet innan poddar? Absolut ett av mina favoritmedier och jag lyssnar hela tiden känns det som. Följer många och hinner snart inte lägga till fler på min lista.
 
Idag tänkte jag tipsa om två podcasts som handlar om psykisk ohälsa på olika sätt. Dom är faktiskt båda från Sveriges radio så dom går att lyssna på direkt också, men vem orkar hålla koll på tider? Nä, podcast it is!
 
Psyket 
Den första är Psyket som går i P3. Emmy Rasper intervjuar olika mer eller mindre kända personer om deras psykiska hälsa. En del har haft större problem och lever med diagnoser, medan andra pratar om hur dom hanterar prestationsångest tex. 
 
Jag har inte lyssnat på alla avsnitt men tänkte försöka ta mig igenom alla i sommar. Dom jag är mest intresserad av är personer som jag följer i olika sociala medier, dom riktiga kändisarna för mig;)
Ett fint avsnitt är det med Underbara Clara som precis som jag blev utbränd 2016. Hon pratar också om sorgen efter sin mammas död när hon var 22 år. 
Ett annat avsnitt jag gillar är intervjun med Therese Lindgren som alltid är så ärlig. 
 
Radiopsykologen
Radiopsykologen i P1 har jag följt nästan enda sedan starten 2009. En person ringer in till programmet med ett problem den vill prata om med psykologen Allan Linner. I början var det en annan terapeut och jag har för mig att programmen var direktsända då, men jag tycker det har blivit mycket bättre på senare år. Det brukar bli ett väldigt fint och tänkvärt samtal på ungefär en halvtimma. Psykologen har en sån lugn och varm röst som man bara vill spara i en låda och ta fram under hårda dagar. Och det är ju precis det man kan, hehe. 
 
Nu har jag inte lyssnat på podden på ett tag med såg precis att det fanns ett avsnitt som heter Är jag ett hopplöst fall? med en tjej som ringer in som inte får det att funka i kärleksrelationer. Känner instinktivt att det måste vara något för mig. Kan definitivt känna mig som ett hopplöst fall ibland. Har så svårt att bli intresserad av någon och när jag väl blir det (ungefär en gång i decenniet) så går det åt helvete. Jaja. 
 
Ett annat otroligt avsnitt är när en 16-årig tjej med stora rörelsehinder ringer in. Hon pratar med hjälp av en dator så det blir lite teknik möter människa av samtalet. Så vackert och märkligt på samma gång. Hon känner att hon lätt nedvärderas av andra människor samtidigt som hon är beroende av deras hjälp. Jag är inte dum i huvudet! heter det. 
 
Det var mina lyssningstips för dagen. Kram på er!
6 kommentarer publicerat i Psykisk hälsa, Tips;
Taggar: Psykisk ohälsa, podcast, psyket, radiopsykologen, therese lindgren, underbaraclara
#1 - - Angelica:

Tack för tipset!

Svar: Hoppas du gillar dom☺️
Johanna

#2 - - Ellen Gräntz:

Har hört nästan alla avsnitt av Psyket, men Radiopsykologen har jag aldrig lyssnat på. Tack för tips!

Svar: Vad kul, hoppas du ska gilla det lika mycket som jag☺️
Johanna

#3 - - Jessica:

Tack för tips! Mina favoriter är Penntricket samt Skäringer och Mannheimer :)

Svar: Åh älskar Skäringer och Mannheimer, den gör mig alltid så glad☺️ Pennteckning har jag lyssnat på några gånger, också bra!
Johanna

#4 - - Ida Jansson:

Lyssnar också på de tre poddarna du nämnde. Ett tips är omänskligt! Superbra podd 😃

Svar: Åh vad kul, ska jag kolla in☺️
Johanna

#5 - - Bella:

Så bra tips!

#6 - - Matilda Berlin:

Tack för tipsen =))