5 miljövänliga influencers jag följer

 
Det här med sociala medier, så bra grej ändå! Jag tycker framförallt om att följa konton som inspirerar mig. Någon som har ett coolt jobb, är väldigt kreativ eller bara en snygg klädstil. Jag har fått så mycket bra tips på produkter, kläder, butiker och restauranger av olika influencers. 
 
Idag tänkte jag tipsa om 5 gröna influencers som ger mig mycket miljöinspirantion. Här kommer dom!
 
 
Faktiskt den första kanalen som jag hittade som pratar om miljö på Youtube, men sen öppnade sig en hel värld genom henne. Verena Erin är utbildad inom mode men bestämde sig för att satsa på en miljöinriktad bana eftersom klädindustrin ser ut som den gör. Hon gör videor om second hand-fynd, miljövänliga märken och intervjuer med modedesigners. Hon använder sig själv av en så kallad capsule wardrobe, där man minimerar sin garderob till endast det man behöver mest. Oftast verkar det vara 33 plagg under tre månader och sen byter man vissa plagg efter säsong. Så bra och kunnig!
 
 
Elsas blogg är mer av en livsstilsblogg än en miljöblogg, men jag måste ändå ha med henne på den här listan. Hon är nog den som inspirerat mig mest till att börja köpa mer second hand än nyproducerade saker. Som Sveriges egen vintagedrottning skriver hon inlägg om fynd hon har gjort, favoritaffärer och hur man åldersbestämmer olika klädesplagg. Hon har också skrivit böcker och gjort tv om detta vilka jag också verkligen kan rekommendera. Dessutom har hon så himla fin och färgglad klädstil!
 
 
Kate Arnell från London är också programledare och det märks verkligen. Så rolig och snabbpratande så man blir bara helt såld på hennes kanal. Gör många videor om zero waste, alltså hur vi kan göra för att minska på förpackningar och skräp. Och japp, det var hon som var med på bilderna i mitt inlägg om att klippa mig kort. Hon är ju så snygg i det! Vet fortfarande inte om jag skulle passa lika bra i det däremot...
 
 
Den gröna sminkbloggen nummer ett och nästan den första också i Sverige skulle jag tro. Hanna Sjöström har bloggat om naturlig och ekologisk skönhet sedan 2009 och recenserat 100-tals produkter. När jag letar efter någon ny produkt så kollar jag alltid vad hon rekommenderar först. Och om det är någon produkt jag vill veta mer om har hon med största säkerhet recenserat den. Nu har hennes blogg också växt till att bli en hel hemsida med shop, fler bloggar och artiklar.
 
 
Danska Gittemary är ett riktigt konstnärligt naturbarn och jag älskar att hon verkar så fri i tanken. Hon går verkligen in för zero waste och tipsar om hur man kan göra eget smink, städprodukter och hudvård. Hon är som jag en riktig second hand-nörd och hon visar också vad hon har hittat i klädväg och till hemmet. Uppdaterar tyvärr inte så mycket för tillfället då hon och hennes fästman precis gjort slut:'(. Men det finns mycket i hennes arkiv och hon driver också en blogg på engelska.
 
Jag följer såklart fler än så, men det här var några toppfavoriter. 
Har ni några andra tips? Länka gärna i en kommentar!
En kommentar publicerat i Miljövänligt
Taggar: Elsa billgren, ekologiskt, influencer, naturligt snygg, sociala medier
#1 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

Amina på sustainableluxury.se följer jag, hon är rätt ny tror jag, men skriver om hållbart mode :D

Ja, det är verkligen ett pussel att få ihop ibland, men jag försöker påminna mig om att jag FAKTISKT behöver detta för att hålla hälsan :D

Svar: Aha tack för tips! Ska jag kolla in😊
Johanna