5 sätt att bli mer klimatvänlig

 
Eftersom Trump nu har bestämt sig för att göra världens klimat sämre genom att ta USA ur Parisavtalet, behöver vi andra vettiga människor göra lite extra för världen. Här är 5 sätt som minskar våra växthusgasutsläpp i vardagen!
 
1. Byt ut nöt- och lammkött och mejeriprodukter
Jag är själv inte vegetarian då jag är allergisk mot baljväxter och behöver dessutom mycket protein just nu som utbränd. Men man behöver faktiskt inte gå hela vägen för att äta en mer klimatvänlig kost. 
Dom proteiner som genererar mest utsläpp är utan konkurrens ko och får. Nötkött kan ge upp till fem gånger så stora utsläpp som samma mängd griskött. Och kyckling och fisk bidrar med ännu mindre. 
Dessutom generas stora mängder växthusgaser vid produktionen av mejeriprodukter, som då oftast kommer från just ko eller lamm. Mejeri från get är därför att föredra men ännu bättre med ett plantbaserat alternativ. 
Jag började med att byta ut hälften av min mjölk i kaffet till havredryck (Oatly iKaffe helst) då jag var så ovan vid smaken till en början. Nu har jag bytt ut många fler mejeriprodukter. Man behöver inte avstå helt, alla val har effekt!
 
2. Byt till hållbar el
Ett väldigt lätt sätt att spara på klimatet är såklart att byta till ett elbolag som producerar hållbar el. Det är alltså el som kommer från vind-, vatten- eller solkraft. Lättast att välja ett bolag som är märkt med Bra miljöval, för att inte själv behöva sitta och snöa in sig på hemsidor och leta bäst avtal. Själv har jag el från Godel hemma. 
Det kan låta som att det är mycket dyrare än vanlig el, men i själva verket stämmer inte det. För en genomsnittlig lägenhet kostar det faktiskt bara 60kr mer per år att använda miljöel. Hallå, det är ju knappt en kaffe på stan! Bara gör det:)
 
3. Sopsortera
Faktiskt ett ganska enkelt sätt att minska på sin klimatpåverkan. Att producera nya förpackningar kräver otroligt mycket mer energi än att återvinna gamla. Så skaffa lite trevliga behållare, fixa ett bra system i köket och gör det lätt för dig att sortera. 
 
4. Köp en kolsyremaskin istället för kolsyrade drycker
Den här punkten har jag med lite för att ge mig själv en spark i baken också. Energi till plast och produktion av köpedrycker som kan sparas om man gör det själv ska inte underskattas. För att inte tala om pengar man kan spara på det. För mig är det framförallt bubbelvatten jag köper på flaska ibland, men nu kan man ju också göra andra drycker med hjälp av smaksättningar. 
 
5. Välj en miljöorganisation att bidra till (OBS ej sponsrad)
Jag tror att vi själva kan göra mycket för våra egna klimatutsläpp, men för att verkligen vara med att påverka världen behövs det också mer övergripande åtgärder. Det finns många oberoende organisationer idag som gör hjälteinsatser för miljön och jobbar för att påverka politiker och företag. En femtiolapp till en sådan organisation kan göra mer för miljön än en femtiolapp på en miljövänlig fisk. Själv ger jag varje månad pengar till Naturskyddsföreningen och WWF. 
Det behöver inte vara stora pengar du bidrar med. Jag började ge 100kr i månaden när jag var student och hade det ganska knapert. Allt räknas!
 
Det var mina tips. Har du några andra klimatsparar knep? Berätta gärna i en kommentar!
12 kommentarer publicerat i Miljövänligt, Tips;
Taggar: #TrumptoMars, Naturskyddsföreningen, bra miljöval, global uppvärmning, klimatavtal
#1 - - Netti Starby:

Så himla viktigt ämne du lyfter och jättebra tips! <3 Kramis

Svar: Vad kul att du gillade det🌞
Johanna

#2 - - Amanda Jona [FOTOGRAF]:

Så himla bra inlägg!

Svar: Tack☺️
Johanna

#3 - - Johanna Utterberg:

Vilka bra tips för att klimatspara! :)

Svar: Vad kul att du gillade dom:)
Johanna

#4 - - Stolt mamma:

Vilken bra blogg du har! Hit kommer jag titta in fler gånger.
Det här med att köpa bubbelvatten är inte bra och jag tycker att det var bra att du lyfte fram att man faktiskt kan göra själv hemma.

Kram från en mamma till en liten regnbåge 🌈

http://unicornmum.blogg.se

Svar: Tack, vad glad jag blir! Kram och välkommen☺️🌺
Johanna

#5 - - Hanna:

Väldigt bra tips och ett så bra ämne att ta upp! En så enkel sak som att sopsortera borde alla göra! Vi borde alla hjälpa till och bli mer miljömedvetna, innan det är för sent! Kram och trevlig helg

Svar: Tack så mycket☺️ Ja, jag försöker visa med mina inlägg att det inte alls är svårt att göra ändringar i vardagen, så att fler kan göra omställningar. Kram och ha en fin helg!🌸
Johanna

#6 - - Anna - Fotograf & Rovfågeltränare:

Jättekul att detta lyfts fram på blogg.se's startsida och jättebra tips. Går själv mer mot kyckling eller fläsk och använder enbart mandelmjölk i matlagning nu. Det jag har svårt för att släppa taget om helt är smör ;)
Jättebra att solkraft blir mer populärt också då både vind-
och vattenkraft tyvärr påverkar vissa djurarter negativt!
Ett tips är ju också att bidra med pengar till mindre miljöorganisationer som jobbar med ett väldigt specifikt område inom miljöarbete, för de gör oftast mer skillnad på mindre resurser än flera stora organisationer :)

Svar: Tack, ja jag blev jätteglad för att mitt inlägg fick uppmärksamhet! Och tack för bra tips själv! Har du någon organisation du kan rekommendera? Alltid bra med råd från någon som hittat en organisation den gillar☺️
Johanna

#7 - - sustainably.blogg.se:

Så bra inlägg, och enkla tips som alla kan fixa. Tack! :)

Svar: Tack, vad kul att du gillar det☺️
Johanna

#8 - - Linnea:

bra inlägg!

Svar: ☺️🌺
Johanna

#9 - - Rebecka :

Ja jag håller helt med! Jag tänker alltid på hur jag kan bli mer klimatvänlig. Och jag bidrar också till WWF och Naturskyddsföreningen :) Sen försöker även jag sortera så mycket jag kan av mitt skräp.

Svar: Vad kul, heja dig! Tillsammans kan vi alla göra mycket☺️
Johanna

#10 - - Jessica Högberg:

Ställer upp på alla utom ettan...

Svar: Det låter bra! Man ska göra det som känns rätt☺️
Johanna

#11 - - Hanna Karlsson:

Mycket bra tips!

Svar: Vad kul att du gillar dom!
Johanna

#12 - - Anna - Fotograf & Rovfågeltränare:

Kommer inte på några bra "miljö"organisationer just nu, men det finns den massa organisationer för just djur.
Några som jag tycker är väldigt bra är Mabula Ground Hornbill Project, SOS Animals i Indien,
Vulture Conservation Foundation osv. :)

Svar: Okej, tack för tips!☺️🙌
Johanna