Börja plastbanta del 3. Menskoppen

 
Jag skulle väl inte vara en riktig miljöblogg om jag inte tipsade om menskoppen. Men det gör jag så gärna, det råkar nämligen vara guds gåva till den menstuerande kvinnan!
 
Jag har använt menskopp i runt 7 år nu och skulle aldrig gå tillbaka till tamponger. Det är så skönt att slippa fundera på om man har tillräckligt med tamponger eller bindor med sig. Och inte behöva tänka på om det finns en papperskorg på toaletten man går på. En menskopp kan dessutom sitta i upp till 12 timmar, till skillnad från tamponger som man måste byta, ja vad är det nu, runt var sjätte timma? Det går också att både bada och sova en helt natt med den. 
 
Den här menskoppen heter OrganiCup och kommer från Bodystore, men det finns flera olika märken som säljer sin variant. Det finns instruktioner inuti förpackningen om hur den används och man får en liten tygpåse till att förvara den i. Oftast finns dom i två olika storlekar, där den större storleken är för kvinnor över 30 år och kvinnor som fött barn. Dom är tillverkade av medicinskt silikon som går att tvätta och koka och sedan kan man använda dom om och om igen. Upp till 10 år ska dom kunna hålla. 
 
På det sättet sparar man inte bara vår planet från en massa skräp och uttag av resurser, det är också ekonomiskt för en själv! Priset brukar ligga på 250-300 kr, så det är en liten investering i början men i längden lönar det sig verkligen. 
 
Ett plus är också att det inte finns några sjukdomar kopplade till menskoppen. Tamponger kan däremot störa pH-balansen i underlivet, vara uttorkande och till och med leda till tampongsjuka om man inte är försiktig. 
 
Vad har det här med plast att göra, kanske du undrar? Ja, dels är ju förpackningar till olika produkter ofta gjorda av plast. Men sen innehåller faktiskt både tamponger och bindor förutom bomull, också olika syntetiska polymerer, alltså material gjort av råolja, en sorts plasttyg. Om det inte är ekologiska produkter innehåller det också oftast någon typ av kemikalier som använts vid framställningen. 
 
Så Halleluja säger jag till menskoppen. Har du ingen redan så testa nu!
 
#1 - - Angelica Zetterström - Ekomorsan:

Jag älskar min menskopp som också kommer från OrganiCup! Den är en fröjd att använda och jag är så glad att jag började <3

Svar: Ja! Hoppas alla upptäcker den snart☺️
Johanna

#2 - - Amanda Jona [FOTOGRAF]:

Måste verkligen ta tag i att beställa en känner jag! Helt galet att man (i alla fall jag) aldrig blivit tipsad om menskoppen från sjukvården eller ungdomsmottagningen, hade inte ens hört talas om den innan jag såg den i sociala medier!

Svar: Nej den är fortfarande lite gömd denna skatt☺️ Finns på vissa apotek såg jag idag också!
Johanna

#3 - - Netti Starby:

Jag vet typ ingenting om menskoppar men är väldigt nyfiken på dom. Samlas mensen i den där lilla koppen och sedan tar man ut den och sköljer ur den innan man stoppar in den igen? Haha nu låter jag så dum men jag fattar inte hur den funkar? :-D Kramis

Svar: Ja precis, hmm jag kanske borde ha skrivit lite om det också! Det samlas i koppen och man drar ur den och tömmer i toaletten. Sen tvättar man av den med tvål och vatten och sätter in igen. Den känns inte alls när den sitter i, precis som en tampong.
Känns ju rätt ovant i början att behöva tömma och tvätta och så, men man vänjer sig och sen är det mycket lättare än engångsgrejer tycker jag!😊
Johanna

#4 - - yogapassion.blogg.se:

Tack för tipset! Låter ju helt klart som något man bör prova 😊

Svar: Definitivt, dom är såååå bra!🎈
Johanna