Andningspausen

 
I morgon är det onsdag vilket betyder ledig dag för mig. När jag för första gången fick ett fast jobb 2014 (jag jobbar som ekonomihandläggare inom staten) så frågade jag om det gick bra att jobba 80% istället för 100%. Jag var lite nervös för att fråga, men det var inga problem. Sen dess har jag, både när jag jobbat innan och efter sjukskrivningen, varit ledig på onsdagar. 
 
Jag har nog nästan alltid känt att jag inte vill jobba heltid. Jag tycker helt enkelt att det är för mycket tid för att lägga ner på ett jobb. För mig känns det bättre med jobb fyra dagar och ledigt tre dagar på en vecka. Speciellt nu är den här andningspausen mitt i veckan väldigt viktig för mig. I natt behövde jag tydligen sova väldigt länge, men kände mig ändå inte utvilad när jag vaknade kl 9. Men då kunde jag tänka att det bara är en dag kvar, sen får jag vila i morgon.
 
Det här betyder ju också att jag bara får 80% av min lön, men för mig är det definitivt värt det. Innan jag började hade jag pluggat eller jobbat extra i många år, så min nya lön var ändå ett rejält ekonomiskt lyft för mig. 
En rätt vanliga fråga när jag säger att jag jobbar deltid brukar vara om jag inte är orolig för pensionen. Men alltså pensionen? Ja jag vet att det är bra att tänka på den tidigt i livet och visst, jag kommer få ut mindre än om jag jobbade heltid. Men jag känner ändå att jag har mycket hellre mer tid nu än mer pengar sen. Jag köper mig mer fritid helt enkelt. Sen kan jag ju alltid ha lite extra koll på min pension och försöka spara mer privat helt enkelt, det behöver inte vara svårare än så.
 
Jag vet ju inte om det alltid kommer gå att göra så här. Jag har inga barn nu och det fungerar bra med mitt jobb. Men jag vet att jag alltid vill sträva efter att jobba mindre än heltid om jag kan. Ännu mer nu som utmattad. Den där pausen är helt enkelt väldigt viktig för mig.
#1 - - yogapassion.blogg.se:

Kloka tankar! :)

Svar: Tack☺️
Johanna

#2 - - Bella:

Skönt med en ledig dag, det låter som att du behöver det! Kom ihåg att hälsan alltid går först. Kram!

Svar: Den gör ju det, även om det inte alltid är lätt att komma ihåg... Kram!
Johanna

#3 - - Iza Palm:

Det är oerhört viktigt med paus. Dock jobbar ju jag 100% nu, men jag är sååå rädd för att skulle jag sjukskriva mig eller dylikt så tror jag det kommer vara för svårt att komma tillbaka. Det i sig ger en ångest jag inte är bekväm i. Något jag måste dels jobba på, men ja. Sålänge allting flyter, så är jag väldigt glad att jobba 100% :)

Svar: Det förstår jag att du är glad för! Men varför tror du att du inte skulle kunna gå tillbaka?
Johanna

#4 - - Iza Palm:

Sv: Jag tror jag snabbt kan bli rädd. Typ, att utsätta mig igen så att säga. Det som drog ner en till att behöva sjukskriva sig. Man orkar mindre liksom. Är nog rädd för det. Och ekonomiska biten.

Svar: Ah, jag förstår. Är faktiskt inte något jag har varit rädd för, har alltid varit rätt säker på att jag kommer att kunna jobba igen. Nu har det dock tagit väldigt lång tid, så jag hoppas verkligen att det blir bättre snart!
Johanna

#5 - - Iza Palm:

Håller tummarna för dig ! Jag har ju alltid jobbat 100 % om inte tjänsten varit på mindre dvs, men då har de aldrig varit frivilligt typ, utan den tjänst som tilldelades xD

Svar: Tack😊
Johanna