Internationella kvinnodagen - en jävla skitdag

 
Internationella kvinnnodagen är en riktig skitdag tycker jag - just för att den behövs. Tyvärr är det fortfarande på många sätt fördelaktigt i samhället att födas som man.
 
Igår lyssnade jag på En underbar pod (av Underbaraclara och Erica Dahlgren), där dom pratade om olika kvinnoroller. Både roligt men också sorgligt att lyssna på. Dom ville lyfta hur lätt det är att fastna i dessa roller men att vi genom att bli medvetna om att dom finns, lättare kan undvika dom eller i alla fall bestämma själva hur vi egentligen vill vara. Jag kände igen mig mest i Den duktiga flickan, och det är väl antagligen den vanligaste av dom alla. Så här beskriver dom den:
 
Den här stämpeln är så vanlig att den borde säljas på Ica. Dom duktiga flickorna finns överallt, dom är en samhällsfunktion. Duktiga flickan sitter tyst i skolbänken så andra får tid med lärarna. Hon tar ståplatsen på bussen och plockar ur diskmaskinen på jobbet. Hon gör det utan att gnälla, utan att smutsa ner kläderna eller försumma en enda minut av arbetstid. Har du inte sett henne? Ojojoj,då har du att göra med ett riktigt proffs! ...
 
Som utbränd tänker jag också att det måste vara framförallt dessa kvinnor som drabbas av utmattningssyndrom, då ca 2/3 av alla som insjuknar i Sverige är kvinnor.
 
Nej, den där duktiga flickan vill jag verkligen inte vara längre. Jag tror jag hellre vill bli mer lik Bitchen, se här:
 
Från Underbaraclaras tidning Clara.  
 
Låter mycket roligare! Lyssna på podden och se om du känner igen dig i någon av rollerna. 
 
Jag tycker att männen borde ta mer ansvar i feministfrågan, men som vanligt när det är en grupp som är i underläge så måste dom själva göra något för att kunna förändra. Så let's do it! Här kommer lite peppiga länkar som kan passa denna dag:
 
Kvinnor äger! - Ett avsnitt av En economistas podcast om hur kvinnor kan ta mer plats på börsen och som entreprenörer. Jag gillar verkligen deras podd som pratar om vardagsekonomi på ett väldigt lättförståeligt sätt.
 
Är du feminist? Bra, då är hållbart mode en grej för dig! - Ett inlägg på bloggen Slow fashion, om att vi genom att konsumera miljövänligt mode kan hjälpa kvinnor i utsatta länder. Det är nämligen oftast dom som drabbas hårdast av dåliga villkor på fabriker inom modeindustrin.
 
Nej, normbrytande reklam är inte den nya normen - En krönika av Nina Åkestam i Metro om varför sex inte säljer. Däremot verkar många företag tro det eftersom sex och särskilt objektifierade kvinnor används i så stor utsträckning inom reklam. Idiotföretag.
 
#1 - - gaby:

:DDDD :PPP skål till alla oss :PPP

Svar: Haha ja!💃
Johanna

#2 - - Longevity - en blogg om hälsa:

Jag är en blandning av duktiga flickan och bitchen. :P

Svar: Aha bra! Mer bitchar åt folket😉
Johanna

#3 - - Johanna Nilsson - Slowfashion.nu:

Vad glad jag blir att du gillar mitt inlägg om feminism och hållbart mode - för klädbutiken är verkligen ett rätt lätt vardagssätt att utöva det globala systerskapet i vardagen.

Kram!

Svar: Ja jag tycker det var ett toppeninlägg!😊💪Kram!
Johanna